جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید

روز جهانی زنان خانه دار

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷،

امروز روز جهانی زنان خانه دار است خیلی وقت است میخواستم درباره خانه‌داری مطلب بنویسم ولی نشد. این روز را مغتنم می‌شمارم و چند خطی مینویسم به عنوان مقدمه‌ی ورود به بحث و انشالله در آینده مطلب را کامل می‌کنم.

خانه‌داری مثل زمان گذشته نیست نه شکل و ساختارش ونه نوع نگاه به آن. ساختارش که قطعا زیر سایه پیشرفت و تکنولوژی تفاوت های آشکاری یافته و خیلی از کارها دیگر در دایره خانه‌داری قرار نمی‌گیرد یا ماشین آن را انجام می‌دهد و یا بعضی مشاغل خاص. آنچه این روزها اهمیت دارد نوع نگاه به خانه‌داری ست. قطعا نگاه زنان امروز به خانه‌داری خیلی متفاوت با زنان دیروز است درحالی که نگاه مردان به این مقوله تفاوت آشکاری نکرده‌است و آنچه موجب افزایش نگاه منفی به خانه‌داری شده است نگاه همین مردان و زنان به آن است. رسانه و سیاست های لیبرالی و فمینیستی و دیدگاه روشن‌فکران و سلبریتی ها و ... قطعا در این دیدگاه منفی موثر بوده‌است ولی آنچه اول از همه باید تغییر کند خودمان هستیم. خودمان به عنوان زن یا مرد؛ اینکه ذهنمان را از کجا تغذیه می‌کنیم؟


اسلام بهترین، زیباترین و به‌روزترین دیدگاه را در این‌باره دارد. اسلام آنجا که بحث حقوقی را مطرح می‌کند می‌گوید زن وظیفه‌ای ندارد که کار خانه را انجام دهد و آنجا که بحث اخلاقی را مطرح می‌کند میگوید خانه داری زن معادل جهاد است...هیچ مکتبی نمی‌توانست به این زیبایی این مطلب را بیان کند. اسلام آنجایی که بحث حقوقی میکند مخاطبش مرد است و می گوید تو نباید خانه داری را وظیفه زن بدانی، نباید او را بازخواست کنی، نباید زیاده‌خواه باشی  و بدانی وقتی همسرت این کار را انجام می‌دهد سپاسگزار او باشی؛ یعنی حالت طلبکاری که اصولا و عموما در مردان در قبال خانه داری زنان وجود دارد را نکوهش می‌کند. از طرفی وقتی بحث اخلاقی میکند مخاطبش زنان هستند. زنان را تشویق میکند به این کار و اجر و ثواب بسیاری برای آن قرار  میدهد؛ که  اگر ما زنان این ها را بفهمیم و بدانیم و نیت مان را درست کنیم که آنچه انجام میدهیم کاری ست که خدا دوست دارد و ما را به خدا مقرب تر میکند چقدر میتواند حالمان را خوب کند و خستگیمان را کم می‌کند...

  • هانیه معینیان

اخلاق

اسلام

زن خانه دار

وظیفه

نظرات (۳)

  • راهی به سوی نور
  • سلام.
    خیلی خوب بود..
    و قابل تامل
    پاسخ:
    سلام علیکم

    ممنون از لطف شما.
    خداروشکر
  • ضربان قلم

  • یادداشت خیلی خوبی بود. دست مریزاد
    گاهی اوقات خانمهای شاغل هم دور هم جمع می شوند همین را می گویند. اینکه نکند ما نماد خسر الدنیا و الاخره باشیم؟ دنیامون که رو هواست! اما نکنه روز قیامت خدا بگه من که به شما واجب نکرده بودم  کار کنید. 

    البته ما هم از بچگی کار می کردیم ها. من از راهنمایی کارهای مهم مادر را انجام می دادم  ناگفته نماند :)
    پاسخ:
    ممنونم از شما. نظر لطف شماست.

    من متوجه نشدم منظورتان ار" همین را" کدام همین هاست؟ :)


    بابا من خودم از ابتدایی کار میکردم :)
  • ضربان قلم
  • همین پیام یادداشت شما: ثوابهای خانه داری و قربش به خدا 
    که شاغلان می ترسند از آن محروم شوند، علاوه بر محرومیت های دیگه ای که به خاطر سختی اشتغال نصیبشون می شه.

    یک نکته دیگه: فقط هم نگاه روشنفکری نیست که باعث این نگاه منفی شده به نظر من. خیلی الان پررنگه ولی نقل ناقص آن روایت خیلی زیبای جهاد زن هم کم تاثیر نداره در عدم اعتماد و  درونی کردن این معنا. من هم همیشه می خواستم در مورد این روایت بنویسم. انشالله می نویسم
    پاسخ:
    آهان! متوجه شدم :)

    دقیقا. من در همان متن معروفی که قرار بود بنویسم و ننوشتم :) دقیقا میخواستم به این هم اشاره کنم.
    حتما بنویسید.

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

    بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...