جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید

فمینیسم

چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۸،

 

در منطق میگویند تعریف باید جامع همه افراد و مانع اغیار باشد. فمینیسم همچین تعریفی ندارد نه تنها تعریف کاملی ندارد بلکه بر سر اینکه فمینیسم اصلا چیست اتفاق نظری وجود ندارد عده ای آن را جنبش می نامند بعضی نهضت بعضی آیین و بعضی دیگر نظریه. تنها حرف قطعی که میشود راجع به فمینیسم گفت این است که موضوع فمینیسم زنان است و هدفش بهبود وضعیت زنان.

حال دراین اوضاع نظری آَشفته عده ای به مخالفت وعده ای دیگر به موافقت با فمینیسم پرداخته اند. با آنهایی که موافق فمینیسم هستند کاری ندارم چه اینکه گستردگی عجیب فمینیسم باعث شده است که موافقان زیادی از طیف های گوناگونی داشته باشد و مصداق بارز این مصرع که هرکسی از ظن خود شد یار من...

آنچه بیشتر هدف این یادداشت است مخالفان فمینیست است. سوال مهم این است که این مخالفت دقیقا به کدام قسمت فمینیسم مربوط میشود؟

به نظر میرسد مخالفان چند دسته اند؛ عده ای به نتایج و عملکرد و راه حل هایی که فمینست‌ها تا به حال داشته اند توجه کرده‌اند و در کنار نکات مثبتی که یافتند نکات منفی زیادتری هم پیدا کرده اند. دسته دوم به اعتقادات و مبانی فکری ایراد گرفته اند. برای مثال مخالفان فمینیست های مسلمان. تقریبا میتوان گفت همه‌شان(فمینیست مسلمان) به جای آنکه اسلام را مبنا قرار دهند و فمینیسم غربی را تعدیل کنند برعکس عمل کرده اند و هرجای اسلام که به مذاقشان خوش نیامده را با رویکردی فمینیستی تغییر داده اند. دسته سوم هم افرادی هستند که کلا با منشا فمیینسم و غربی بودنش مشکل دارند.

هر سه مخالفت هم نادرست به نظر میرسد. اینکه با امری مخالفت کنیم که آن امر آنقدر منعطف است که خیلی چیزها درونش جای می گیرد و تابع شرایط و موقعیت و افراد میشود منطقی به نظر نمیرسد. چه آنها که برچسب فمینیست را روی افراد مخالف نظرشان می‌چسانند، چه آنهایی که در بین کلامشان چند بار جمله «من فمینیست نیستم ولی...» یا «من مخالف فمینیسم هستم اما...» را استفاده میکنند، چه آنهایی که آنتی فمینیسم راه انداخته اند. همه شان فقط با عینک بدبینی فمینیسم را دیده اند یا از ترس برچسب خوردن اینطور حرف میزنند.

به پاراگراف اول این متن برگردیم. اگر فمینیسم درمورد زنان است و هدفش بهبود شرایط زنان آیا پیامبر اسلام اولین فمینیست تاریخ نبوده است؟ آیا نمیخواهیم بعد از سالیان دراز دست از این خطکشی ها برداریم و از سطح فاصله بگیریم و به عمق برویم و بعد با هم گفت و گو کنیم و اوضاع را بهتر کنیم؟ عیبی دارد اگر یکی از ما به یک فمینیست مسلمان ناب تبدیل شود؟!

  • هانیه معینیان

فمینیست

فمینیسم

مسلمان

نظرات (۶)

سلام

اتفاقا برخلاف نظر شما معتقدم تعریف فمینیسم، بستر ظهور و آثارش مشخص هست.

و جسارتا این که می فرمایید هدف فمینیسم بهبود شرایط زنان است ساده انگاریست.

فمینیسم در بستر اومامیسم و لیبرالیسم به وجود آمده. فمینیسم لیبرال رو یک نحله از فمینیسم می دونن اما اگر فلسفه لیبرالیسم رو بدونیم متوجه نسبت فمینیسم و لیبرالیسم میشیم.

اومانیسم یک پارادایمه با مفاهیم خاصی که داره، حقوق بشر و... حق در این پارادایم معنای خاص خودش رو داره. و وقتی در فمینیسم یا در اعلامیه حقوق بشر حرف از حق می زنیم، معنای این واژه در تفکر اومانیستی با تفکر خدا محوری زمین تا آسمان فرق داره.

 

حق انسان/زنان/مردان در نگاه اسلامی تابع حق خداست

اما در اومانیسم انسان محوره و حق، با محوریت انسان و خواستش تعریف میشه.

مهمترین تفاوت نگاه ما با فمینیسم در فهم مفهوم حقوق هست.

 

علاوه بر نکات بالا، وقتی یک مفهوم رو می خواهیم بررسی کنیم سه تا سؤال می پرسیم، چیستی برای فهم ماهیت و ذات، چرایی برای فهم اهداف و چگونگی برای فهم روش رسیدن به اهداف.

وقتی این ها مشخص شد می تونیم به تعریف جامعی از یک مفهوم برسیم.

اسلام در مسئله حقوق زن با فمینیسم هم در چیستی، هم در چرایی و هم در چگونگی تعارض داره.

توضیح این ها مفصله و واقعا نمیشه در بخش نظرات توضیح داد.

 

پاسخ:
سلام علبکم
ممنون از وقتی که گذاشتید و مطالعه کردبد.
البته این نظر بنده نیست. بستر ظهورش و آثارش را( آن هم کاملا تفکیکی و متفاوت از هم)موافقم. ولی تعریف مشخص ندارد( میتوانید به اوایل کتاب تاریخچه، نظریات، گرایشها و نقد فمینیسم مرکز تحقیقات زن و خانواده رجوع کنید) و بنده گفتم که تعریف منطقی ندارد. تعریف حد و رسم ندارد. حتی جنس مشخصی ندارد. وبر فمینیسم را آیین میداند ریتزر نظریه میداند و ...

اینکه بگوییم اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر خدا یعنی ساده انگاری؟! خیر. ساده انگاری زمانی رخ میدهد که ما معنی تسلیم را نفهمیم. حتی خدا رانشناسیم و...
اینکه بنده گفتم هدف فمینیسم بهبود وضعیت زنان است در بخش نظری بود نه عملی. یعنی بعضی اوقات ممکن است هدف درست باشد ولی راه رسیدن به آن اشکال داشته باشد یا حتی ممکن است تعریف ما از آن امر اشتباه باشد. خلاصه اینکه آیا به نظر شما فمینیست  رادیکال که به دنبال حذف مادری ست هدفش بهبود وضعیت زنان نیست؟! حالا اینکه چقدر درست فکر میکند، چقدر هدف گذاری اش درست است ، چقدر راهش صحیح است حرف دیگری ست.

بله کاملا موافقم که لیبرالیسم موجب ایجاد فمینیسم شده. کمااینکه اینکه آزادی فکری و فرد گرایی و عقل محوری لیبرالیسم موجب به وجود آمدن خیلی نحله های دیگر شده است. ولی به نظر شما فمینیسم لیبرال با سوسیال یا مارکسیست چه شباهتهای اصولی با هم دارد؟! 

جسارتا گویا شما مطلب بنده را نخوانده اید یا دقیق نخواندید. حرف من این بود. فمینیسم مفهومی سیال دارد و تابع اذهان متفاوت است. وقتی بتوان فمینیسم را مصادره به مطلوب کرد و حرفهای حسابی زد و حقوق واقعی زنان را مطرح کرد و بلندگوی جهان اسلام شد و وارد بازی بین المللی شد چرا اینکار را نکنیم؟!



  • فرهاد (خواننده قدیمی)
  • فمنیسم همونطور که از اسمش پیداست یک طرز فکر «زن گرائی» هست، ما به ادعای افراد کاری نداریم به عملکرد و نتایج کار داریم، کاری که فمنیست‌ها می‌کنن مظلوم نمایی برای زنان و همچنین طلبکاری یک جانبه برای رفع محدودیت‌های موجود زنان هست، مواردی مثل دیه مساوی یا امثالش که بحث‌های مطرح درون ایران هستن.

    خب اول از اینجا باید شروع کرد که فمنیسم یعنی عدالت یا تساوی؟! چیزی که هست اسم اولی رو با معنای دومی به کار می‌برن!

     

    اگه عدالت هست که چرا دنبال تساوی هستن! اگه تساوی هست که چرا از وظایف شروع نمی‌کنن تا به حقوق برسن؟

    سربازی اجباری با زمان و شرایط مساوی با مردان

    حذف مهریه

    حذف نفقه و لزوم تامین مسکن و...

    حذف نصف شدن اموال مرد بعد طلاق

    و...

    رو اجرا کنن، در کنارش حق حضانت، حق طلاق و حقوق استقلالی دیگه رو بدست بیارن!

    درحالی که زنان مدعی فمنیسم تنها دنبال «حقوق» هستن بدون توجه به تعهدات و وظایف، در این صورت فمنیسم همون زن گرایی هست که مخالف با عدالت و حتی برابری هست.

     

    در نهایت پیامبر(ص) جزو اینجور ئیسم هایی نبودن! ملاک در اسلام عملکرد افراده و تفاوت‌های بین زن و مرد عین عدالت هست و نیازی به نامگذاری نداره، به همین دلیل پیامبر با فمنیسم امروزی هیچ سازگاری ندارن. بحث غربی و شرقی بودن نیست، بحث شعار هم نیست بحث عملکرده.

     

    در نهایت لازم به ذکره، نهضتی که خودشون نمیدونن چه اصولی دارن و با خودشون تفاهم ندارن، نه موافقت باهاشون معنی داره نه مخالفت، اینطور جریان‌هایی به اسم عناوین عامه پسند اما در عمل بدون رویه درست کار می‌کنن و برای مخالفت با طرز فکری، همین بس که تناقض و ابهام داره. بنیان گذاران فمنیسم از ابهام سوء استفاده می‌کنن، همونطور که از ابهام در بحث آزادی  هم سوء استفاده میشه.

     

    اگه بپرسن موافق ازادی هستی یا مخالف، نمیتونی یک کلمه جواب بدی! درباره فمنیسم هم اگه بگن مخالفی یا موافق باید با کلی اما و اگر جواب نهایی داده بشه.

     

    اگر فمنیسم به معنی عدالت بین زن و مرد هست با توجه به توانایی ها و وظایف موافقم اما در عمل به معنی تساوی در حقوق و بدون توجه به تساوی در وظایف و توانایی‌هاست، در نتیجه با فمنیسم به معنای مشهور و عامش، مخالفم.

    پاسخ:
    سلام علبکم
    ممنون از وقتی که گذاشتید و مطالعه کردبد.

    1-خب طبق نظر شما اسلام را باید از مسلمانی درب و داغان ما بشناسند! و این آیا درست است؟!
    2-عدالت بد است یا تساوی؟ مگر تساوی بد است؟ شهید مطهری هم تساوی را قبول داشته اند.

    3-چرا از وظایف شروع نمیکننند تا به حقوق برسند؟!!! واقعا کدام آدم عاقلی دفتر و دستک و پرچم راه می اندازد، اعلامیه میدهد، نهضت راه می اندازد، یادداشت مینویسد تا از وظایفش بگوید؟! آن هم جایی که حقوقش دارد تضییع میشود؟
    4- شما یعنی حذف مهریه، رفتن به سربازی، و ... را جزو وظایف زن میدانید؟! ضمن اینکه مادر حق حضانت دارد حق قیمومت ندارد یا سخت میتواند بگیرد. حق طلاق هم میتواند داشته باشد.





  • فرهاد (خواننده قدیمی)
  • سلام بر شما

     

    ۱. اسلام اصول ثابت و مشخصی داره(از جمله قرآن)، و چارچوب داره، با وجود اختلافات در برداشت و سستی‌های در عاملین اما منبع روشنی داره، چیزی که فمنیسم و دموکراسی و آزادی و امثالهم ندارن! شما توی دین اختلافی ببینی بری بپرسی میگن از اینجای قرآن میشه این برداشت ما رو درک کرد! حالا کاری به اقناع ندارم. اما برای اقسام فمنیسم شما اصلا منبعی نداری! و موارد مشابهی که گفتم.

    ۲. عدالت بد نیست، تساوی اخص از عدالت هست و اگر در جای خودش باشه خوبه! اگه جواب یک کلمه‌ای میخواین عدالت خوب و تساوی بده!

    درباره شهید مطهری هم دقت کنید که در زمینه معنوی گفتند مساوی وگرنه توی وظایف و حقوق تساوی نداریم! بله در زمینه معنوی من عمل صالحا من رجل و انثی و هو مومن هست و کاملا مساوی هستن! حرف شهید مطهری هم نیست حرف خداست!

     

    ۳. کدوم عاقلی شانه خالی کردن از وظایف و طلبکاری رو عدالت‌خواهی یا حتی برابری میدونه؟؟! هیچ انسانی از حقوق بیشتر در ازای تعهد ثابت بدش نمیاد!

    و اول تضییع حق ثابت بشه بعد بیان حقشونو بگیرن!

     

    ۴. بله! مهریه خلاف تساوی هست! سربازی مختص مردان خلاف تساوی هست! و موارد بسیار دیگه!

    می‌تواند ها رو اطلاع دارم! حالت عادی جز موارد شرع هیچ حقی نداره و با امضای قباله دوازده مورد اضافه میشه! اما همچنان حق طلاق بی دلیل یا دلیل غیر موارد مذکور نداره پس حق طلاق نداره! درحالی که مرد میتونه بدون دلیل طلاق بده!

     

    فرق زیادی هست بین تساوی و عدالت. خدا هم عادله نه اهل مساوات.

    پاسخ:
    سلام علیکم
    1- بنده قصد مقایسه اسلام و فمینیسم را نداشتم که اصلا این چه قیاسی ست؟!!! مقایسه بنده در جواب حرف شما مبنی بر نگاه به عملکرد بدون توجه به کلام است.
    2- کتاب نظام حقوق زن در اسلام را مطالعه بفرمایید. شهید مطهری دقیقا منظورشان تساوی در اموری غیر معنوی یود. در امور معنوی که نه تنها تساوی بلکه تشابه وجود دارد.
    3- لطفا صف اکتیویست ها را از فمینیست ها جدا کنید و همچنین همه فمنییست ها را با یک چوب نرانید. خوب است بدانید فمینیسم مبارزه را زمانی شروع کرد که زنان نه تنها حق رای بلکه حق مالکیت هم نداشتند.

    ۱. بنده هم جواب همون قیاستون رو دادم، که بله مبنا عمل افراده در جایی که مبانیشون مشخض نیست. (درباره انجمن برادری و... هم)

     

    ۲. در دین هیچ جایی تساوی بین زن و مرد نداریم! چه شهید مطهری و چه ...

    اون تساوی در اونجا هم اگه دقت بفرمایید مقابل یکسان سازی و تشابه هست پس منظور عدالت هست و نه تفاوت نداشتن و یکسان بودن، وگرنه نه ارث زن نه دیه زن نه حقوق زن و شوهری بین زن و‌ مرد یکسان نیست ‌و در این موارد علی الظاهر شرایط به نفع مرد هاست. تا جایی که روایت داریم اگر سجده بر غیرخدا حرام نبود به زن دستور داده میشد به شوهرش سجده کنه. اینا تساوی نیست!

    درباره ازدواج «وظیفه مرد» تنها تامین مسکن و لباس و غذای زن هست درحالی که در مقابل زن حتی در روزه گرفتن و بیرون رفتن از خونه و ... باید از شوهرش اجازه بگیره و عملا تحت امر مرد هست  اینا تساوی نیست! بله «تساوی در حقوق با لحاظ تفاوت ها»ی فطری هست (همچنان که در متن های قبل گفتم) و این عدالته درواقع! خوبه با الفاظ عربی بازی نکنیم تا نیازی به توضیح نباشه.

     

     

    در عصر کنونی سعی می شود، میان زن و مرد از جهت وضع قوانین، مقررات، حقوق و وظایف، وضع یکسان و همانندی پدید  آورند و تفاوت های طبیعی و غریزی زن و مرد را نادیده بگیرند. استاد مطهری، تساوی حقوق زن و مرد را حقیقتی مسلّم دانسته است، امّا تشابه و همانندی را نادرست و غیرممکن شمرده است، زیرا با توجّه به ساختار آفرینشی زن و مرد و ویژگی ها و نیازهای جسمی و روحی آنان، حقوق مشابه، نه ممکن است و نه سزاوار، بلکه شایسته است که زن حقوق متناسب با خود را به دست آورد، و در حدودی که طبیعت زن و مرد تفاوت داشته و اقتضا می کند حقوق آنان نیز تفاوت داشته باشد. 

     

    وقتی میفرمایند اقتضا داره حقوق زن و مرد تفاوت داشته باشه و حقوق مشابه نه ممکن هست نه سزاوار، پس مبرهنه با تساوی فمنیسم سنخیتی نداره.

     

    ۳. فمنیسم در هر زمانی شروع کرد، یک جنبش غربی و فاقد مبنا و مبهم هست که سران پشت پرده اونم مرد هستن، چیزی که باعث شد بعضی از افراد مهمش خودکشی کنن!

    فمنیسم برای جامعه منهدم غربی هست که هنوز که هنوزه زن یک نوع دکوره! ما توی اسلام حق مالکیت و حق رای رو از اول داشتیم! اونجایی که مهریه و مصارف اون کاملا برای همسر هست و هرکاری دلش بخواد میتونه بکنه (همسر امام در روایت) و اونجایی که زنان با پیامبر و حضرت علی بیعت کردند و موارد بسیار دیگه. مهمترین زنان ادیان و اسلام نه رقاصه و اوازخوان و خوش اندام که بخاطر خوش فکری، علم، بخشش، پاکی و... شناخته شده هستن و همین فرق زن در اسلام و ادیان با زن در جامعه غربی امروزی رو نشون میده.

    نمیدونم چرا جنبشی که بعد گذشت بیش از هزار سال برخی حقوق اسلامی رو اونم ناقص و مغرضانه برگردونده میگید مبارزه! نه اولین بار بوده و نه روش درستی داره و نه کار جدیدی کرده.

     

    زن گرایی و مرد گرایی هردو باطل هستند و مبنا عدالت در حقوق و وظایف و تساوی در پاداش هست که هست. و مجددا میگم ملاک شعار نیست! جلاد ترین قاتل ها و وحشی ها هم دم از ازادی و حقوق بشر و ... میزنن! ملاک عملکرد و مبنای منطقیه!

    پاسخ:
    سلام علیکم 
    1- خب شما که میگویید هیچ مبنایی ندارند و تاحدی( البته تا حدی) من هم همین نظر را دارم و اصلا مقدمه بنده در مطلب همین بود، میشود از اسم جهانی استفاده کرد و مبانی درست جایگزین کرد

    2- البته بنده به راحتی شما افراد نابغه ای چون شهید مطهری را کنار نمیگذارم. چه رسد به اینکه شهید مطهری غیر از نابغه بودن، استاد بنده هم محسوب میشوند( با خواندن کتاب هایشان)
    چند تا نکته در این مورد اول اینکه واقعا خدا را شاکرم که آنقدر حقانیت اسلام وزیبایی اسلام برایم آشکار است که با این حرف شما ذره ای مکدر نشوم. این را از خواهر بزرگترتان بپذیرید که برای اثبات حقانیت خود، حقانیت اسلام را زیر سوال نبرید. نمیدانم اگر این حرفها را به یک شخص دیگری که او هم مثل من مطالعات زنان میخواند میگفتید چه میشد؟! و چه حسی به اسلام پیدا میکرد. البته که شما دروغ نگفتید فقط همه حقیقت را نگفتید و این قضیه در بعضی جاها خیلی تبعات دارد. دوم اینکه فکر میکنم که بنده اطلاعاتم در زمینه زنان از شما بیشتر باشد پس خیللی از بدیهیات را لازم نیست مطرح کنید و بنده خودم کاملا در جریان هستم. سوم بنده با الفاظ عربی بازی نکردم. واقعا هم برایم عجیب است شما چطور عدالت را با تساوی یکی میدانید! کتاب شهید مطهری را یک بار دیگر مطالعه بفرمایید شهید مطهری عدالت و تساوی را با دومفهوم جداگانه در مورد زن و مرد میپذیرند و معتقدند که تساوی بین زن و مرد تساوی مجموعی است. فقط تشابه را نمیپذیرند چهارم در مورد مثالهایی که زدید باید خدمتتان عرض کنم که اگر پیامبر سجده به شوهر را بیان کردند در جای دیگر بیان میکنند که آنقدر برخورد و رفتار با زن اهمیت دارد که من گمان میکنم به زن اف هم نباید گفت. البته قریب به مضمون. ( عملا تحت امر مرد است؟) این دیگر گل نوشته هایتان بود! تا آنجایی که بنده نظر مراجع را خواندم و به خصوص نظر آقای خامنه ای را اطاعت در تمکین و خروج آن هم در غیر واجبات مطرح میشود نه جای دیگر...

    3-در مورد گزینه سوم هم بیشتر از پاسخ دادن علامت تعجب و سوال در ذهنم شکل گرفت! این اطلاعات را که سران پشت پرده اون مرد هستند و افراد مهمش خودکشی کردن را از کجا آورده اید؟
    بیش از هزار سال منظورتان فمینیسم است؟

    علیکم السلام

     

    - راه بهتر اینه بجای استفاده از عنوان جدید همون مطالب رو عمل کنیم!

    - بنده شهید مطهری رو کنار نذاشتم! گفتم نه فقط ایشون که هیچکسی قائل به تساوی به نوع فمنیسم نیست که بخوایم به رسول خدا برسیم! نقل قول خود شهید رو هم دادم، شما که اهل مطالعه هستید بعید میدونم از همون یک بند مشخص نشه منظور از تساوی مساوات به نوع فمنیسم نیست! اگه مجددا بخونید هم میبینید خودشون فرمودند تساوی به معنی مشابه در حقوق نه اقتضاش هست نه سزاوار! پس منظورشون عدالت بوده! همچنان که در چند پیام قبل فرق تساوی و عدالت رو گفتم و گفتم گاهی مسامحه میکنن! پس قایل به‌یکی بودن عدالت و تساوی نبودم.

    بنده هم اسلام رو خراب نکردم، چیزی که هست رو گفتم نه چیزی چه خوشایند نفس من یا کسی باشه! پیش میومده میومدن پیش رسول خدا (ص) و اژ حقوق زن و شوهر میپرسیدن و در نهایت زن پرسشگر قسم میخورده ازدواج نکنه!

    ضمنا رد تساوی خاطر کسی رو مکدر می‌کنه که خلافشو ناحق بدونه! درحالی که نباید و ممکن نیست شرایط مساوی قائل باشیم! و این دقیقا به نفع زن و خانواده و طبق عدالت هست و جای شکی نیست. اگه لازم باشه توضیح میدم که همون بحث سجده هم به نفع زنه! مطیع بودن بنفعشه و خیلی بحثای دیگه.

    -بحث هم مقام بیان تمامی حقوق دو طرف نبود! صرفا رد «تساوی» بود! اینم که حقوق مرد بیشتر از زنه جای شکی نیست! امیدوارم مثل دفعات قبل مجبور نشم حاشیه بزنم و توضیح بیشتری بدم چون اگه مطالعاتتون زیاده پس نباید جای شکی واستون باشه! نمیشه توی چند پاراگراف همه مسائل رو به تفصیل گفت!

    بالاترین حق بر یک مرد رو پدرش داره اما بالاترین حق بر یک زن رو شوهرش! و موارد بسیار دیگه‌ای که دوباره تکرار می‌کنم لااقل «ظاهرا» به نفع مرد هست. تکرار می‌کنم چون ادعای اگاهیتون با استدلالاتون در تناقضه.

     

    -بیش از هزار سال منظور حقوق زنان در اسلام هستش که بانو فرمودند افتخار فمنیسم مبارزه برای حقوق زنانه، در مقابل اسلام بیش از هزار ساله حقوقی قائل شده که تازه داره توی جوامع اصطلاحا دموکراسی اعمال میشه اونم ناقص و اشتباه. اگه افتخاری باشه برای اسلامه.

     

     

    در نهایت، بنده خودم طلبه‌ام، درس و مطالعاتمم پیگیرم و کتب شهید چیز جدیدی واسم نیست، دوباره تکرار می‌کنم کنارشون نذاشتم اما برفرض جایی هم خلاف اسلام بگن تمامی نبوغ و زحماتشون میره کنار اصل قرآن و اهل بیت و عقل سلیمه. اما در بحث مذکور حرف خلافی نزدن.

    اینجا جای بحث نیست والا توضیح میدادم. و ضرورتی نداره بحث جدیدی باز بشه.

     

    نتیجه:

    - پیامبر(ص) جزو هیچ ئیسمی نیستن!

    - حقوق زنان کاملتر دقیقتر و محکم تر در اسلام وارد شده و نیازی به ئیسم و نظر غربی‌ها و شرقی‌ها نیست چرا که اونا ازمون و خطا دارن اما اسلام حرف خود سازنده انسان و زن و مرده!

    - دنبال درک حقیقت باشیم نه چیزی که فکر می‌کنیم درسته.

     

     

    با تشکر فراوان از وقتی که گذاشتید و خوندید و جواب دادید. ضمنا بگم من اهل شکل و... گذاشتن توی متن نیستم و متن‌ها با کمال آرامش و برای تضارب اراء بود. نه قصد متقاعد کردنی هست نه توهین و نه...

     

    پاسخ:
    سلام
    به نظر می‌رسد ادامه بحث لزومی ندارد. چه اینکه دارد تبدیل به جدل میشود یا اینکه تفاوت عقیده بسیار زیاد است که نقطه مشترکی نیست و خب در هر صورت نیازی به ادامه بحث نیست 
    ضمن اینکه شما  فحوای کلام بنده را متوجه نشدید 
    با سپاس

    راستی، بابت اون سران یادم رفت ذکر کنم...

    کسی که اومده از استقلال زنان گفته خودش بابت یک مرد چندبار خودکشی کرده! «مری وُلستون‌کرافت» رو زندگیشو دیدید؟ اولین فمنیست! فردی که خانوادش (پدرش شوهرش و خودش) راه پول دراوردنشون فلسفه بافی بوده! چه موضوعی بهتر از بحث ازادی و عدالت زنان توسط نویسنده زن! فروش خوبی داره برای یک زن نویسنده!

    یکیشون هم «اوکسانا شاچکو» هست که پارسال خودکشی کرد! 

    فکر می‌کنم اگه ادم های سالمی بودن از لحاظ فکری، هرگز خودکشی نمیکردن! لااقل حرفشونو خودشون عمل می‌کردن! و مهمتر از همه منبع درامدشون روششون نبود!

    و جزئیات زیادی هست که لازم نمیبینم وقتمو بذارم، کافیه بدونید نوشتن برای خاص بودن ارزش نیست. و خیلی از مسائل رو در مقالات و رسانه ها سانسور می‌کنن! ‌مجبورن! مشخصه چرا...

    در هر جامعه‌ای مسائلی هست که مخالفت باهاش شهرت میاره، در ایالات متحده شما ضد حاکمیت یا ضد ایران باشید شهرت میاره، در زمینه اجتماعی هم کافیه حزب حاکم رو نقد کنید! درحالی که در ایالات متحده جز احزاب لیبرال نداریم لااقل قدرتمند!

    به بیان بهتر، مخالفت با رویه های مرسوم همیشه جلب توجه می‌کنه و این به معنی روشنفکری نیست!

    همونطور که در جامعه بی دین بحث بی هدفی و پوچی و پرداختن به هدف زندگی جذابه در یک جامعه دینی مخالفت با قواعدش جذابه، این ویژگی یعنی مخالفت با مقبولات اجتماعی به خودی خود دلالت بر خوش فکری، فکر باز یا... نداره. دقت هم کنید در مقالات فمنیستی تاکید دارن که تفکر فمنیسم یک تفکر جامع و نوین و جلوتر از زمان هست!!!

    حمایت های فعلی از فمنیسم هم برای نیروی کار ارزون، رای های ارزون و قانع، ایجاد مسئله برای مشغول کردن فکر جامعه از مشکلات بنیادی و... هست.

    جالبه که قوی‌ترین شعبه فمنیسم نسخه فمنیسم لیبرال هست که با وجود اکثریت کشورهای لیبرال غربی مشخص میشه چرا اسطوره سازی میشه!

    توی اسلام هم داریم که یک سری سلاطین بابت کلام الهی و بحث های اینطوری سر مردم رو گرم می‌کردن! و نه میخواستن مردم به دینشون برسن و نه مشکلات حکومت.

     

    نهایتا تاکید دارم فمنیسم یک جنبش مردمی واقعی نیست، یک اندیشه سیاسی اجتماعی بود که صرفا بخاطر ایجاد مشغولیت کاذب برای مردم بزرگ شده. توی ایران هم نمونشو زیاد داریم. و فقط هم فمنیسم نیست فمنیسیم تنها یکی از موارد هست که برای این هدف استفاده میشه. و وقت گذاشتن براش بیشتر از بررسی اجمالی اسراف عمره.

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

    بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...