جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید

دوتا کافی نیست؟ واقعا؟!

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۹،
 آدمها نشسته‌اند تا رهبری یک حرفی بزند بلندگو بگیرند همان را تکرار کنند یا نهایت نبوغشان این است که همان معنا را با کلام جدید و عکس و فیلم همراه کنند. ولی واقعا مسئولین فرهنگی این جامعه وظیفه دیگری ندارند؟ 
 
تحول جمعیتی ایران خوب نیست؛ رو به افول است. رشد جمعیت خوب نیست. ما داریم به سمت پیری می‌رویم، هرم جمعیتی ما دارد تغییر می‌کند، همه این گزاره‌ها جمله خبری هستند که ما باید اینها را در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بخوانیم آن هم نه آنقدر زیاد که حالمان بد شود) ولی وقتی کسی قصد ساخت مستند یا فیلم یا انیمیشن را دارد که نباید این‌ها را با همین زبان تکرار کند. پس فایده هنر چیست؟ غیر این است که هنرمند، کارگردان، نویسنده باید از هنر به عنوان ابزاری برای روح بخشیدن به معنا استفاده کند؟ 
 
من که در خانه‌ام نشسته‌ام، فرزندی ندارم، به ایران و جمهوری اسلامی هم می‌بالم هم برایم ارزشمند است با دیدن این همه مستند بیخود و کانال‌ها و صفحه‌هایی که به شکل قارچ ‌طور ایجاد می‌شود و فقط حرفهای تکراری را بازنشر میدهد حالم بد می‌شود. به بچه‌داری ترغیب نمی‌شوم که هیچ، تلویزیون را هم خاموش می‌کنم.
 
آن زمانی که می‌گفتند «ایست دو بچه کافیست»، آن زمانی که میگفتند «فرزند کمتر زندگی بهتر» چون این شعارها با زندگی درحال مدرن شدن مردم هماهنگ بوده مردم با جان و دل آن را پذیرفته‌اند ولی حالا چه؟ حالا مدرنیته کامل زیر زبانمان رفته، کیفش را برده‌ایم، فردگراتر شده‌ایم، حق مدارتر شده‌ایم، مسئولیت‌پذیریمان کمتر شده، دنبال لذت و آسایش در زندگی هستیم. از آن طرف قانون هایی که برای بهبود وضعیت اشتغال زنان با محوریت خانواده  تصویب شده فقط روی کاغذ مانده و اجرایی نشده، زندگی ها دارد سخت‌تر می‌شود، اوضاع اقتصادی نابه‌سامان است بعد یک عده مدام شعار «دوتا کافی نیست» را  تکرار می‌کنند و گمان میکنند کک کسی گزیده میشود...زهی خیال باطل!

نظرات (۷)

  • جامانده در آفتابگردان های خانه مادربزرگ
  • فرزندآوری هم برای مادر از جهات مختلف زحمت داره و هم مسئولیت مالی خانواده رو سنگینتر می کنه؛

    گفتن از "پیرشدن جمعیت" روی بعضی از ما که دنبال سختی و مسئولیت بیشتر نیستیم و به قول شما فردگرا شدیم،اثر چندانی نداره.بعلاوه که بعضی سختی ها عادلانه و منطقی نیست و نیاز به فرهنگ سازی و اصلاح قانونی داره.

    پاسخ:
     من واقعا گمان میکنم در این قضیه به خصوص مسئله فرهنگ از همه چیز مهمتره. روسیه تحول جمعیتش خیلی وقت هست به این وضعیت رسیده. بسیار هم برای تغییر این وضعیت تلاش کردند و قانونها و تسهیلات بسیار زیادی برای مادران به خصوص مادران شاغل گذاشته است ولی وضعیت خیلی تغییر آنچنانی نکرده چون فکر مردم یک چیز دیگرست..‌

    👏👏👏👏

    نگرانم از الان برای بچه‌هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط خانواده از جهت مالی و غیرمالی دارن به دنیا میان. می‌ترسم بیست سال دیگه همین موضوع باعث بشه از مفاهیم انقلابی و دینی بدشون بیاد.

    پاسخ:
    ممنون از تشویق :)
    واقعا نگران نباشید. قضیه پیر شدن جمعیت واقعا جدی‌ست ولی خب توانمندی در عرصه های مختلف کمرنگ هست متاسفانه. البته قضیه مالی را من به شخصه خیلی کمرنگ میدانم یعنی رزاقیت خداوند یک چیز دیگریست. از آن طرف در قضیه ترس از تربیت فرزند هم ما با افراط روبه رو هستیم. افرادی که گمان میکنند قرار است شاخ غول شکسته شود در این تربیت. درحالی که من فکر میکنم در قضیه تربیت بیشتر از بار علمی حوصله و صبر بودن پدر و مادر اهمیت داره

    سلام

    بنظر شما باید چیکار کرد؟

     

     

     

    پاسخ:
    سلام علیکم 
    خیلی کارها. ما در قضیه فرهنگی واقعا کم کاریم. کار هم شاید بکنیم ولی کار بد فقط برای رفع تکلیف. من مستندی از صدا وسیما دیدم درباره حجاب از یکی از کارگردانان مشهور! به حدی این مستند بد بود میخواستم همونجا جلوی تلویزیون گریه کنم! 
    دوستان انقلابی فکر میکنند دهه ۶۰ و ۷۰ هست که یک شعار بدهند مردم هم دنبالشان راه بیفتند. اوضاع خیلی فرق کرده از همه جهات.
    ببینید به نظر من کار فرهنگی با هنر و خلاقیت درهم آمیخته اگر کسی هنر بلد باشد ده پله جلو رفته ولی ما در سمت مذهبی ها شاهد چه چیزی هستیم؟ رمان نمیخوانیم و میگوییم خب که چی رمان بخونیم! خب که چی؟ خب که فردا بتوانی فیلم نامه بنویسی، کتاب خوب بنویسی اصلا مطلب خوب بنویسی. مذهبی ها بچه هایشان را اصلا سمت هنر نمی‌فرستند به دلایل مختلف. اینکه غربی است، اینکه فضای نامناسبی دارد و... ولی خب آخرش چه کسی قرار است مفاهیم انقلابی را با زبان درست به مردم نشان دهد؟ وضع سینما را ببینید.
    البته قبول دارم قوانین خاک خورده هم باید درست شود ولی بحث فرهنگ مهم تر است به نظرم.

    اون افراط تو ترس از والدگری رو قبول دارم؛ ولی به نظرم نگاه به توکل و رزاقیت پروردگار عالم، کمی تا قسمتی با نادیده گرفتن جنبه‌های مادی و تلاش انسانیه. حالا به قول شما، ان‌شاءالله که جای نگرانی نباشه :)

    پاسخ:
    نه دیگه. اینکه تلاش نکنیم بگوییم خداوند میرساند که تنبلیه نه رزاقیت خدا!
    رزاقیت خدا یعنی تلاش بکنی بعدش را بسپاری به خدا 

    خیلی قبول دارم حرفتون رو...

    و بنظرم الان ضعف اساسی ما و در واقع مهمترین خلا ما، کار رسانه ای هستش.

    هر کی رسانه رو دست بگیره و بلد بشه، افکار عمومی رو هم داره!

    یه راه غلط چند ساله با یه دونه حرف درست نمیشه. باید همه جوره تبلیغ بشه. نوشتاری، دیداری، کتبی و ...

    همونجوری که اون زمان ها رو قوطی کبریت ها هم مینوشتن فرزند کمتر زندگی بهتر😑

     

    البته به شخصه کارهای خوبی هم دیدم که انجام شده، و روی خود من اثر زیادی داشته حتی، ولی خب کمه...

    پاسخ:
    بله. در این عصر واقعا رسانه حرف اول را میزند.


    چه خوب. اگر حوصله داشتید یا امکانش بود آن کارهای خوب را معرفی کنید. ممنون :)

    بله، من این رو می‌دونم. عرضم اینه به این موضوع داره بی‌توجهی می‌شه.

    پاسخ:
    بله اگر این حرف از سمت مسئولین باشد برای کم‌کاری که قطعا معنا ندارد

    سلام

    متاسفانه حرف های رهبر را هرکی هرجوری دوست داره و باب میلش هست برداشت میکنه و متاسفانه تر اکثر اوقات کج فهمی هست و تو زمینه اجرایی مشکل داریم و...

    علاوه بر این ها به شخصه فکر میکنم داشتن یا نداشتن بچه یه چیز منطقی نیست که عقل بخواد بیشتر یه حس و جوشش درونیه

    یهو یه روزی حس میکنی الان وقتشه که بهش خیلی جدی تر فکر کنی

    پاسخ:
    سلام علیکم 
    بله البته در این قضیه به خصوص واقعا ماجرا جدی‌ست ولی در اجرا افتضاح عمل میشود.
    من با کلام شما موافقم ولی این رو مدنظر داشته باشید آدمها از فطرتشان فاصله می‌گیرند به همین خاطر قطعا همه زنها و مردهای متاهل به بچه دار شدن فکر میکنند ولی نیروی سوق دهنده به آن سمت در این روزگار آنقدر ضعیف شده که خیلی ها تن به آن نمیدهند. یا فعلا سرپوش میگذارند رویش به هزار دلیل باخود و بیخود 

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

    بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...