جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید

مثل یک مرد خواستگاری کن

پنجشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹،

 

در روزگار ما انسان مذهبی تعریف دقیقی ندارد. من از ایمان حرف نمی‌زنم، به ارتباط انسان با خدایش و حتی ارتباط انسان با خانواده‌اش هم کاری ندارم؛ من دقیقا منظورم حضورانسان مذهبی در اجتماع است. ذهنتان را از چادر و ریش و اربعین و هیئت و ... خالی کنید. اینها هست ولی آیا مذهبی بودن به همین جا ختم می‌شود؟! راستش را بخواهید ما تعریف دقیقی از پسر مذهبی یا دختر مذهبی نداریم. اینکه چطور باید باشند؛ و در این بین تعریف دختر مذهبی باز پیچیده‌تر و سخت‌تر است. شاید به دلیل که اجتماع تا مدتها جایی فضایی مردانه محسوب میشده است و در نتیجه سابقه حضور مرد در اجتماع بیشتر از زن است.

 

از آن زمانی که زنان به اجتماع آمدند، از آن زمان که دانشگاهها تاسیس شدند، از آن زمان که زنان زیادی شاغل شدند و از آن زمانی که ارتباط بین دوجنس بیشتر شد، خواستگاری مدرن هم سروکله‌اش پیدا شد. دیگر خانواده تنها محل همسرگزینی نبود. نمی‌دانم الان چقدر ازازدواج‌ها خارج از قالب سنتی خود اتفاق می‌افتند و من حتی به خوبی یا بدی خواستگاری مدرن کاری ندارم. من می‌خواهم بدانم چقدر از دختر و پسرهای جوان آداب این خواستگاری را می‌دانند؟ خواستگاری سنتی در فرهنگ و سنت ماست، آباء و اجداد ما اینطور ازدواج کرده‌اند و ما همه رسوم این خواستگاری را بلدیم. ولی خواستگاری مدرن چطور؟ احتمالا این نوع خواستگاری را چون نمی‌پسندیم کنارش گذاشته‌ایم. ولی واقعیت این است که چه خوشمان بیاید چه نه اتفاق می‌افتد.

 

اگر یک پسر در فضایی غیر از خانواده از یک دختر خوشش آمد باید چه کار کند؟ برمی‌گردم به مقدمه مطلب. اگر آن دختر و پسر مذهبی باشند باید چه کار کنند؟ بسیاری از پسران مذهبی در این مواقع منتظر می‌مانند. منتظر می‌مانند که اگر آنها در باغ سبز نشان دادند پس دختر هم باید چراغ سبز نشان دهد! حالا درست است مذهبی‌اند ولی یک لبخندی، نگاهی، حرفی و...

دوست دارم یکبار هم که شده اینجا از پشت شیشه‌های مجازی به همه آنهایی که در این موقعیت هستند بگویم حدیث امام علی را درباره سه فضیلت زن شنیده اید؟می‌دانید یکی از فضیلت هایی که امیرالمومنین برای زنان میپسندند تکبر است؟ شهید مطهری دراین‌باره میگویند «منظور این است که زن شایسته نیست که در مقابل نامحرم فروتنی کند بلکه باید در مقابل نامحرم خودش را بگیرد تا همواره بین او و نامحرم حریم و دور باش باشد...»

پس در ذهنتان تکبر را کنار منش یک دختر مذهبی قرار دهید و منتظر چراغ سبز نمانید...

 

 

نظرات (۳)

سلام

طاعات قبول

چه قدر مهم بود این پست

و چه قدر حرف دل بود

پاسخ:
سلام علیکم
ممنونم. از شما هم قبول باشه 
خداروشکر 
تازه بیشتر از اینها بود این الان خلاصه شده است :)

راستش توی ساز و کارهای آشنایی و ازدواج این جماعت خیلی حرف دارم 

 

گیر داریم ... چپه میزنیم ... هنوز به یه مکانیسم نرسیدیم ... باگ داره !

 

یه جاهایی حواسمون نیست یا پرته 

پاسخ:
این جماعت یعنی مذهبی ها؟
یعنی خودتان جزوشان نیستید؟

بله حرف زیاد است. حالا لزومی ندارد به مکانیسم واحد برسیم ولی مهم این است هرکاری میکنیم اصول و آداب را رعایت کنیم.

قطعا حقیر هم جزوی از همین جرگه ام ... شیوه بیان رو برما ببخشید ... تیپ منتقدمون که گل میکنه اینجور میشیم

 

ولی نکته اینجاست که با تغییر ساختار های اجتماعی و روبروشدن های دختر و پسرها اصول و آدابی مشخصی برای رسیدن درست و صحیح به فرآیند انتخاب شناخت و ازدواج ندارن ... باید یه سری کارا حرفا و اداب رو برای این موضوع در نظر گرفت!

پاسخ:
اشکال ندارد. راحت باشید :)

بله دقیقا. خب متاسفانه ما چیزهایی که دوست نداریم حتی مایل به صحبت درباره‌شان نیستیم. حتی اگر طیف وسیعی از آدمها مبتلابه باشند ما سعی می‌کنیم سرمان را مثل کبک در برف کنیم!

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...