جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید

آتش بدون دود، شاهکار ایرانی

يكشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۸،

قبلا به دلایلی دوست نداشتم کتاب خارجی (رمان و داستان منظورم است) بخوانم، ولی از دیروز به این نتیجه رسیده‌ام اصلا کتاب خارجی نخوانم. دیروز یک اتفاق برایم افتاد که به این نتیجه رسیدم و آن اتفاق تمام کردن کتاب هفت جلدی آتش بدون دود نادر ابراهیمی بود. حالا برایم مسلم است که تا کتابهای شاهکار ایرانی تا کتابهای جلال آل احمد، نادر ابراهیمی،سیمین دانشور را نخوانم حق ندارم دست به یک کتاب خارجی بزنم. حق ندارم چون حق نیست. من که در حوزه ادبیات کار نمیکنم تا اجباری به خواندن وجود داشته باشد؛ من برای دل خودم، حال خودم میخوانم، پس حق نیست که وقتی حالم با کتابهای ایرانی شاهکار خوب می‌شود بروم سراغ کتابهای خارجی.
دیروز شاهکار نادر ابراهیمی را تمام کردم. شاید شاهکار ادبیات داستانی امروز ایران را... راستش بعد از خواندن آخرین صفحه شوکه بودم. به خاطر اینکه تمام مدتی که کتاب را میخواندم کاملا در کتاب غرق بودم و از صفحه صفحه اش لذت بردم و دوست نداشتم این کتاب طولانی تمام شود و دیگر آتش بدون دودی نباشد که بخوانم؛ و حالا همه چیز تمام شده بود... هم شوکه بودم به خاطر زیبایی مسحورکننده کتاب. راستش فکر نمیکردم هیچ کتابی بتواند مرا انقدر سر ذوق بیاورد. در واقع برای خودم حساب کرده بودم که میزان کیف کردن از یک کتاب از حدی بالاتر نمی‌رود ولی مثال نقضش را یافتم. البته که تلاش سی ساله نویسنده و سختی هایی که کشیده و عشق و علاقه وافرش به صحرا و به نویسندگی قطعا نتیجه‌اش خیره کننده خواهد بود.
اگر بخواهم از کتاب بگویم، اینطور شروع میکنم که آتش بدون دود اصلا موضوع جذابی ندارد! مطمئنم اگر بگویم موضوع کتاب راجع به چیست خیلی‌ها هیچ میلی به خواندنش نخواهند داشت ولی تا دلتان بخواهد شگفت زدگی دارد، قلم خوب دارد، هیجان دارد، جریان زندگی دارد، شخصیت های حیرت آور دارد، اتفاق های ریز و درشت خوب و بد، تا دلتان بخواهد «ایران» دارد...
بگذارید موضوع کتاب را بگویم؛ آتش بدون دود به قول نادر ابراهیمی درباره مردم «خوب» ترکمن صحراست. منطقه ای در ایران که خیلی حرفی درباره‌اش نشنیدیم و خیلی درباره اش نمیدانیم. قبل از خواندن این کتاب اگر قرار بود برای ایران‌گردی اولویت‌بندی کنم قطعا ترکمن صحرا رتبه های آخر را داشت. حالا ولی دلم میخواهد آنجا را ببینم، دلم میخواهد با یکی از نسل «آلنی اوجا» و «مارال بانو» هم صحبت شوم و نادرابراهیمی چه کاری میتوانست بکند بالاتر از این برای من به عنوان مخاطب؟!
براستی اگر هر نویسنده‌ی ایرانی یک آتش بدون دود می‌نوشت برای هرشهری که دوستش داشت چقدر حال ما بهتر میشد؛ حال خوبمان به خودمان، به هویتمان، به هم میهنمان و به ایران...

نظرات (۸)

سلام 
خوشحال میشم به وبلاگم سر بزنی
وبلاگم بازدید خوبی داره.
علاقمند به تبادل لینک بودی خبرم کن

چقدررر این کتاب خوب بود.. چقدررر نادر ابراهیمی میتونه خوب باشه آخه :))

آتش بدون دود بدون اغراق بهترین کتابیه که خوندم.. دوست نداشتم تمومش کنم.. نمی‌خواستم پایان آلنی_مارال و بدونم

پاسخ:
چقدر عالی 
برای من هم بهترین کتابی بود که خواندم. 
من هم دوست نداشتم پایانش را بدانم :)
  • حسن صنوبری
  • عالی

    پاسخ:
    نوشته پست یا کتاب ؟ :)
  • بانوی ایرانی
  • واقعا کتاب خیلی خوبی بود؛ دلم می‌خواست باز هم بخونمش، انگیزم را بیشتر کردین.

     

    پاسخ:
    چه خوب که هم نظریم
    انقدر گه دوست دارید دوباره بخوانیدش. :)

    واقعا هر صفحه اش کلی حرف داشت.

    سلام، چه عالی. می تونم ازتون امانت بگیرم؟

    پاسخ:
    سلام بر شما

    بله بله حتما 
    قابل شما را نداره :)
  • راهی به سوی نور
  • سلام

    نادر ابراهیمی رودوست دارم

    و کتاب هاش رو 

    اما به خاطر ترس از حجم این کتاب هرگز تصور خوندنش رو نداشتم.

    حالا مشتاق شدم در اولین فرصت بخونمش

    ممنون

    پاسخ:
    سلام علیکم
    چه خوب. چه عالی 

    مطمئن باشید پشیمون نمیشید :)
    به حجمش فکر نکنید از اول تا آخرش را هم بخوانید و کیف کنید و لذت ببرید.

    تو پست خودم باهات حرف از تفاوت نگاه مون بود.

    اما اینجا با دقیقا تک تک واژه هات موافقم.

    من بعد فوت نون.الف دو سه روز زندگی نداشتم... هنوزم دردم میگیره از فکر کردن به اینکه دیگه نیست تا بنویسه... دیگه پس کی بنویسه...

     

    پاسخ:
    چه خوب 

    نون الف؟!!! :)))
    واقعا همه کلام را گفتی. دیگه پس کی بنویسه واقعا :(

    اینطوری امضا میکرده انگار. «نون.الف»

    پاسخ:
    نمیدونستم. شاید هم میدونستم فراموش کردم :)
    ممنون

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

    بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...