جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید

فی المدت المعلوم

شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۹،

 

 قرار بود این یک متن طولانی باشد ولی تا دلتان بخواهد از مقدمات زدم تا متن کوتاه‌تر شود و سریع رفتم سراغ اصل مطلب.
احتمالا مطالبی از موافقان ترویج ازدواج موقت برای جوانان مجرد شنیده‌اید یا خوانده‌اید. افرادی که برای حال بد جامعه به دنبال راه‌حل هستند و البته حرف همه‌شان یک چیز است: «فاصله زیاد بین بلوغ و ازدواج» که به راستی روز به روز هم بیشتر می‌شود و خطرناکتر.

ولی آیا واقعا ازدواج موقت راهکار درستی است؟ 
اصل ازدواج در اسلام در تک همسری و دائم بودنش است. تعدد زوجات و متعه نسخه همگانی اسلام نیست. برای افراد خاص در شرایط خاص است. 
اینکه بعضی افراد خواهان نسخه‌پیچی همگانی ازدواج موقت هستند چند اشکال دارد. 
اول: اینکه خانواده را تهدید میکند. جامعه
ای که افرادش به دنبال حق‌اند و دم از مسئولیت و تکلیف نمی‌زنند و درواقع از آن فراری اند، جامعه ای که طلاق در آن رو به فزونی است، جامعه ای که خانواده در آن ارج و قربی که اسلام مدنظرش بوده را ندارد، جامعه ای که تشکیل خانواده جزو اولویت های خانواده‌ها برای فرزندانشان نیست و شغل، تحصیل و چیزهای دیگر اهمیتشان بیشتر از آن است در این جامعه ترویج ازدواج موقت رفتن به بیراهه است. منظور این افراد موافق ازدواج موقت، آزادی جنسی ولی در چارچوب شرع است ولی آیا غرب که آزادی کامل در مسائل جنسی دارد دچار بحران جنسی نیست؟ آیا منظور اسلام از ازدواج موقت همین است؟ 
دوم: اسلام بر خلاف مسیحیت غرایز جنسی را منکوب نمیکند و آن را خبیث نمی‌داند ولی از آن طرف به شدت با هواپرستی و توجه بیش از اندازه به شهوت مخالف است. اسلام انسان «ذواق» را مورد نکوهش قرار میدهد. شهید مطهری ذواق را اینطور تعریف کرده‌اند: «در اسلام آدم " ذواق " یعنی کسی که هدفش اینست که زنان گوناگون را مورد کامجوئی و " چشش " قرار دهد ملعون و مبغوض خداوند معرفی شده است .»
در واقع اسلام می‌گوید غریزه جنسی باید در زمان خودش و به درستی پاسخ داده‌شود ولی اگر ازدواج موقت ترویج شود چطور میتوان آن را خاص جوانان مجرد دانست؟ اصلا کاری به متاهلان ندارم بلکه صحبتم درباره نوجوانان است. سن بلوغ به گفته متخصصان به دبستان رسیده‌است آیا با ترویج ازدواج موقت میتوان جلوی این نوجوانان را گرفت؟ و اصلا اگر بپذیریم که همه‌چیز خوب پیش برود بالاخره در سن دبیرستان احتمال زیاد سراغ متعه میروند و آن وقت چطور میتوان جلوی افراد را گرفت تا ذواق نشوند؟!
سوم: در احادیث ازدواج موقت با باکره نهی شده است و گاهی شدت نهی هم بسیار شدید بوده‌است. البته بکر هم شامل دختر میشود و هم پسر و بیشتر باید در این احادیث دقت شود که آیا پسر را هم شامل می‌شود؟! ولی آنچه قطعی است نهی از ازدواج موقت با دختر باکره است. واقعا اولین برخورد با جنس مخالف برای هر دوجنس بسیار اهمیت دارد ولی این قضیه برای دختران اهمیت ویژه‌ای دارد. حتی مسائل جنسی زنان هم به مسائل روانی گره خورده است و لذا شکست در اولین تجربه یا موقتی بودن و عدم تعلق گاهی می‌تواند ضربه روحی به دختر وارد کند. سرانجام دختری که بعد از اتمام مدت متعه دلبسته شده است چه میشود؟
چهارم: اسلام ارتباط زن و مرد نامحرم را منحصرا در ازدواج میداند. رابطه عاطفی بین زن و مرد در ازدواج موقت هیچ تفاوتی با ازدواج دائم ندارد برخلاف رابطه جنسی که تفاوت های ریزی دارد. کسی که یک رابطه عاطفی و عاشقانه و رابطه احساسی و دوستانه را شروع کرده است و بعد از مدتی آن را تمام می‌کند مانند شخصی است که ازدواج کرده و بعد طلاق گرفته است. آیا طلاق های متعدد و وجود رابطه های متعدد ناتمام اعتبار و اعتماد به فرد را خدشه‌دار نمیکند؟

پس چه باید کرد؟

قرآن می فرماید: وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ (32) وَلْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لاَ یَجِدُونَ نِکَاحاً حَتَّی یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَالَّذِینَ یَبْتَغُونَ الْکِتَابَ مِمَّا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ فَکَاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِیهِمْ خَیْراً وَآتُوهُم مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِی آتَاکُمْ وَلاَ تُکْرِهُوا فَتَیَاتِکُمْ عَلَی الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَمَن یُکْرِههُّنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِن بَعْدِ إِکْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (33) وَلَقَدَ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ آیَاتٍ مُّبَیِّنَاتٍ وَمَثَلاً مِنَ الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِکُمْ وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِینَ (34)﴾
«آیت الله جوادی آملی در اینباره میفرمایند:
در جریان تشکیل خانواده و نکاح که مقدّمه تشکیل یک خانواده بزرگ و امّت اسلامی است چندین مطلب را ذات اقدس الهی گاهی به صورت توصیه اخلاقی گاهی به صورت حکم الهی بیان فرمود بعد از جریان آن حدّ مشخص, چهار امر را مطرح فرمود اول رعایت حجاب و عفاف است که هم زنها خود را بپوشانند هم مردها چشم‌پوشی کنند چه اینکه زنها هم باید چشم‌پوشی کنند. چشم‌پوشی از نامحرم از دو طرف این اوّلین وظیفهٴ اجتماعی است که رعایت عفاف را به همراه دارد.
مطلب دوم فرمودند پدر و مادر دو طرف و همچنین جامعه مسئول تأمین ازدواج جوانها چه دختر چه پسر هستند که در سنّ نکاح‌اند که فرمود: ﴿وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی﴾ اگر فرمود: «النکاح سنّتی»یا فرمود: «مَن تزوَّج فقد أحرز نصف دینه»که این تکلیفها متوجّه به خود جوانهای عَذَب است به اولیای آنها و همچنین به جامعه و مسئولان یک نظام سفارش می‌کند که وسیلهٴ ازدواج جوانها را فراهم بکنید ﴿وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی مِنکُمْ﴾ فرقی بین آزاد و بنده نیست.
مطلب سوم آن است که تا آن نکاح فراهم بشود اینها خودشان را با عفّت اُنس بدهند نه تنها نگاه به نامحرم نکنند بلکه مَلکهٴ عفّت را فراهم بکنند.»
 قرآن اول از حجاب و حریم حرف زده است. این همه اختلاط بدون حریم قطعا خطرات زیادی دارد. از طرفی خانواده و جامعه را مسئول میداند. چرا دنبال تسهیل ازدواج نیستیم؟ چرا پسران را برای قبول مسئولیت آماده نمیکنیم؟ چرا دختران را برای تشکیل خانواده آماده نمیکنیم؟ چرا فرزندان را عفیف بار نمیآوریم؟
بچه ای که هرچه خواسته مهیا شده، سختی نکشیده، ماه رمضان را یا روزه نگرفته یا به جان کندن روزه گرفته چطور میتواند با این اراده ضعیف و بعضا با این اراده نداشته در برابر غریزه اش بایستد.  آیت الله جوادی آملی در قسمتی از تفسیر این آیه و درباره عفیف میفرمایند: «یک بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) در نهج‌البلاغه دارد که «لَکَادَ الْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلاَئِکَةِ» نزدیک است که انسانِ عفیف فرشته‌ای از فرشته‌های الهی باشد این شبیه فرشته شدن به وسیله همین آداب است یک وقت است انسان کار حرام نمی‌کند یک وقت عفیف است این عفّت یک ملکه نفسانی است غیر از غضّ بصر است...» عفت یعنی انسان نزدیک به فرشته شود ولی بعضیها طوری راجع به غریزه جنسی صحبت میکنند که گویی انسان حیوانی ست بی اراده، سست عنصر، مجبور و بدبخت...

نظرات (۶)

  • فاطمه قلی‌پور
  • ممنون که درباره اش نوشتی.

    پاسخ:
    ممنون که خوندی :)

    سلام علیکم

     

    فکر می کنم ازدواج موقت در مقابل ازدواج دائم نیست بلکه در مقابل فساد جنسی و عاطفی و بی بند و باری و بی قیدی در این مسائل هست. ازدواج موقت رو در جایگاه درست قرار بدیم بعد در موردش صحبت کنیم.

    موضوع ازدواج موقت زمانی مطرح میشه که به هر دلیلی راه ازدواج دائم برای شخص بسته باشه و شخص نیاز جنسی و عاطفی به جنس مخالف داره در این شرایط اسلام میگه برای جلوگیری از معصیت برید سراغ ازدواج موقت.

     

    در مورد اشکالات

    اول: شما میگید در جامعه بدون ازدواج موقت چنین وضعیتی برای خانواده و ازدواج دائم وجود داره. خب چرا؟ ازدواج موقت که نیست پس چی باعث شده وضعیت خانواده و ازدواج دائم و تک همسری به چنین روزی بیفته؟ منصفانه نگاه کنیم واقعا علت چیه؟

    می فرمایید اگر ازدواج موقت ترویج بشه وضع ازدواج دائم و تک همسری بدتر میشه بنده میگم اتفاقا برعکس ازدواج موقت به وضعیت خانواده کمک می کنه. چون باعث میشه اونی که امکان ازدواج براش فراهم نیست در قالب متعه نیاز عاطفی یا جنسی خودش رو برطرف کنه و دچار گناه نشه. وقتی گناه در جامعه از بین بره دیگه زنی تو جامعه عرضه گری و جلوه گری نکنه یا مردی چشمش دنبال نامحرم نباشه خودبه خود شرایط گناه سخت تر میشه و وقتی راه حرام سخت باشه اولا تحریک و اغوا کم میشه و دوما وقتی راه حرام بسته باشه مردم به حلال بسنده می کنند.

    اما گفتید "منظور این افراد موافق ازدواج موقت، آزادی جنسی ولی در چارچوب شرع است" و بعد این امر رو تشبیه کردید به آزادی جنسی غربی جدای از این که حرف تون تهمت هست اشکالاتی هم داره. بنده می پرسم تو این صورت مسئله ای که تعریف کردید تفاوت ازدواج دائم و موقت چیه؟ یعنی اگر کسی بخواد سوء استفاده کنه براش چه تفاوتی داره که ازدواج موقت بکنه یا دائم؟ در متعه مدت از قبل مشخص میشه، دو طرف می تونن شرایط بگذارند مثل عدم ارتباط جنسی و تمکین و نفقه واجب نیست در ازدواج دائم چطور؟ مدت رو از قبل نمیشه تعیین کرد ولی بعدش راه طلاق بسته ست؟ اگر مرد بخواد سوء استفاده کنه نمی تونه از زیر نفقه شونه خالی کنه؟ تا وقتی کار به دادگاه و حکم و ... بکشه استفاده ش رو می کنه و میره سراغ نفر بعدی. با این اوصاف به نظرتون ازدواج دائم سخت تره برای سوء استفاده؟ یا با وجود شرایطی که میشه گذاشت و واجب نبودن نفقه و تمکین امکان سوء استفاده از متعه راحت تره؟

    اما در چه حالتی امکان سوء استفاده از همه ی حالات بیشتره؟ بی قیدی و بی بند و باری جنسی و عاطفی. راه حلش چیه؟ همون صحبت اول مقید کردن روابط خارج از خانواده و ازدواج دائم با متعه. حالا یک بار با این اوصاف اشکالی که گفتید رو تو ذهن تون مجدد بررسی کنید. سوال درست رو از خودتون بپرسید. ازدواج موقت برای کسی که بخواد سوء استفاده بکنه بهتره یا بی بندوباری و بی قیدی؟

     

    دوم: با صحبتی که در اشکال اول شد تا حد زیادی پاسخ اشکال دوم هم مشخص هست. در مورد سوال هایی که مطرح کردید به جای عبارت "ازدواج موقت" از عبارت "بی بندوباری و بی قیدی جنسی و عاطفی" استفاده کنید. خب حالا ازدواج موقت بهتره یا بی بندوباری؟ اصلا اگر ازدواج موقت در جایگاه خودش قرار می داشت به نظر شما سن بلوغ جنسی به دبستان می رسید؟ وقتی تحریکات جنسی و عاطفی در ملأ عام از بین بره و بی بندوباری از بین بره چرا باید سن بلوغ جنسی پایین بیاد؟ وقتی نیاز جنسی و عاطفی از راه صحیح ارضاء بشه دیگه چه اقبالی به فیلم ها و سریال های هالیوودی یا فیلم های پورنوگرافی هست؟ وقتی اقبالی به اینها نباشه چرا اینها دست به دست بشه و وقتی اینها پخش نشه چطور سن بلوغ جنسی کم میشه؟ وقتی جامعه سیر باشه اگر کسی بخواد حرام رو پخش کنه خب هم کار پلیس و قانون گذار و قاضی برای محکوم کردنش راحت تره و هم خود مردم در مقابلش می ایستند.

     

    سوم و چهارم: این سوالاتی که پرسیدید در فرض ازدواج دائم پیش نمیاد؟ چون در ازدواج دائم هم طلاق و مشکل دلبستگی و ... هست. بعد هم دلبستگی و مسائل عاطفی که مخصوص زن ها نیست به همون اندازه که زن ها دچار دلبستگی و مسائل عاطفی میشن مردها هم میشن منتها نوع ظهور و بروز عواطف شون متفاوته.

    مسئله ی دیگه این که مرد و زن و دختر و پسری که میخوان ازدواج موقت بکنند همونطور که در مورد ازدواج دائم عقل و شعور دارند در این مورد هم دارند و می تونند عواقب احتمالی رو در هر دو حالت بسنجند.

    دوباره با توجه به فرض تقابل متعه با بی بندوباری و نه ازدواج دائم سوالات رو بررسی کنید.

     

    یک سری فرض های اشتباه تو صحبت هاتون بود.

    اول همون که تو مقدمه عرض کردم. ازدواج موقت در مقابل بی بندوباری و بی قیدی در مسائل جنسی و عاطفی هست و نه در مقابل ازدواج دائم.

    دوم نیاز جنسی و عاطفی و در کل نیاز به جنس مخالف نیازی نیست که بشه به راحتی انکارش کرد و به همه گفت برید عفت پیشه کنید. شما بهتر از بنده روایات و داستان های روایی رو بلدید و می دونید چقدر خطر معصیت و حرام در این نیاز برای انسان زیاد هست و به همین خاطر هم در اسلام در هیچ شرایطی راه ارضاء این نیاز بسته نشده. شاید در این مورد قیاس به نفس می کنید چون خودتون می تونید صبر کنید تصور می کنید برای همه ممکن هست. و یک مسئله ی دیگه این که صبر زن در برابر صبر مرد خیلی خیلی بیشتره و تو روایت هم به نسبت های مختلف این موضوع گفته شده.

    سوم این که خیلی از احکام قیود و شرایطی دارند و اگر عده ای از این شرایط تبعیت نکردند نه میشه عمل اونها رو جزئی از دین دونست و نه میشه به خاطر خطای اونها حکم دینی رو تعلیق کرد. مثال واضحش همین مسئله ی ازدواج دائم هست.

     

    محفوظ باشید ان شاءالله

    پاسخ:
    سلام علیکم و رحمت الله
    با پاراگراف اول موافقم فقط احتمالا در مصادیق اختلاف عقیده داریم.

    ۱. مگر معضلات اجتماعی تک عاملی است؟! خیلی عوامل. بنده چندتایش را با سوال مطرح کردم. مهم‌ترینش اینکه اصلا اولویت ذهنی افراد خانواده نیست. از نظر فرهنگی خانواده آن ارج و قرب را ندارد لذا در اولویت ذهنی خیلی از افراد نیست‌، نه اینکه اصلا نباشد اولویت نیست. قضیه مهم دیگر این است که افراد مسئولیت پذیر بار نمی آیند.

    ۲. واقعا به قول خودتان منصفانه نگاه کنیم یعنی این مدینه فاضله ای که الان تشریح کردید با ترویج ازدواج موقت ایجاد می‌شود ؟! چرا غرب با اینکه به قول شما همه در برطرف کردن نیازهایشان آزادند ولی هزارتا مشکل دارند؟! صنعت پورنوگرافی مگر در کشور ماست که با ترویج متعه برچیده شود؟! این همه زن و مردی که متاهل هستند و دچار انحرافات مختلف هستند را چطور توجیه میکنید؟ 
    جسارتا بنده برای انسان جایگاه بالاتری قائلم. بنده مثل غرب گمان نمیکنم همه چیز از بیرون است بلکه معتقدم درون خیلی بیشتر اهمیت دارد. آزادی که غرب مدنظرش است خط قرمزش آزادی دیگران است ولی اسلام معتقد است اصلا به بقیه چه کار داری؟ اصلا تو تنها در این دنیا. کرامت انسانی چه میشود؟ تو خودت باید روحت بزرگ باشد. 
    3. واقعا ازدواج دائم و موقت تفاوتی ندارند؟ خب اصلا چرا پس در اسلام ازدواج را دو قست کرده اند؟ تفاوتشان از زمین است تا آسمان. اتفاقا من با شما هم عقیده ام در اینکه وقتی آدم درست تربیت نشود در ازدواج دائم هم امکان سوء استفاده وجود دارد ولی امکان سوء استفاده در ازدواج موقت خیلی بیشتر است. ولی تفاوت اصلیشان این است که در ازدواج موقت آنچه اهمیت دارد زمان موقت آن است یعنی رابطه محدود میشود به زمان خاص. ولی در ازدواج دائم هیچ پایانی در همان ابتدا درنظر گرفته نشده در واقع افراد ازدواج میکنند که تا آخر عمر کنار هم بمانند ولی حالا بعضی هایشان ممکن است از این راه در ادامه منصرف شوند.
    واقعا یک سری به دادگاه ها بزنید می بینید حتی با وجود زیاد شدن طلاق، همچنان طلاق دادن راه سختی است پس چطور تمام شدن زمان متعه را با طلاق دادن یکسان میدانید؟!بعد با این حرفتان فلسفه حق طلاق به مرد را هم زیر سوال میبرید.

    بنده هیچ تهمتی نزدم و همچنان معتقدم این دیدگاه در مورد ازدواج موقت همان آزادی جنسی در قالب شرع است. ولی واقعا متعجبم از سوال شما. استفهام انکاری می پرسید؟ بی بندوباری که تکلیفش مشخص است. و حالا من از شما میپرسم واقعا مشکل بی قیدی و بی بندوباری با خواندن یک جمله و خواندن صیغه حل میشود؟! 
    4. در مورد شماره دوم هم میتوانم بگویم اگر خوب نگاه بیندازید میبیند که انحرافات جنسی در افراد متاهل وجود دارد. حتی آنهایی که زود ازدواج کرده اند.  تحریکات جنسی تحت تاثیر اکسیر جادویی که شما بیان میکنید از بین نمیرود چون اصلا ربطی به آن ندارد ویژگی جامعه مدرن است که دنبال سود بیشتر است نه اخلاقیات.
    5. بله دقیقا به همین خاطر که طلاق در ازدواج دائم بد است در ازدواج موقت هم جدایی های متعدد بد است. همانطور که یک نفر اگر مثلا دوبار طلاق گرفته باشد یا طلاق داده باشد از نظر ما کمتر قابل اعتماد است فردی هم که ازدواج های موقت کرده است غیر قابل اعتماد است انسان درخت نیست. حیوان هم نیست. انسان حرمت دارد و ارتباط بین دو انسان هم حرمت دارد به همین خاطر است که قهر کردن و وفاداری در دوستی در اسلام اهمیت دارد چون پای روابط بین دو انسان در میان است. 
    اگر دقت کرده باشید در متن اشاره کردم که برای هر دوجنس اهمیت دارد ولی برای دختران اهمیت بیشتری دارد.ضمن اینکه با ترویج ازدواج موقت مسئله سن از بین میرود و دیگر نمیشود به دختر یا پسر دبیرستانی گفت متعه نکن! و آن وقت شما مطمئن هستید دختر و پسر در این سن به قول شما عقل و شعور کافی را دارا هستند؟
    6. بله قطعا به همه نمیشود گفت همانطور که به همه ازدواج موقت را نمیشود توصیه کرد. اسلام همیشه به همه توجه داشته لذا آن استثنائات را هم در نظر گرفته است. 
    البته که این حرف بنده نیست " و الیستعفف الذین لا یجون نکاحا..." حرف خداست نه بنده و با این حرف محکم خداوند شما چطور میگویید اسلام در هیچ شرایطی راه ارضا این نیاز را نبسته؟!

    بنده قیاس به نفس نکردم که اگر این کار را میکردم متن از این همه طولانی تر میشود! 

    ممنونم از شما
  • سَرو سَهی
  • ممنون برای این مطلب خوب؛ اون چه که واقعا باید بهش توجه داشت اینه که کودکان و نوجوانان امروز رها شدند به حال خودشون و تربیت به اون شکلی شایسته و بر پایۀ اصول اجتماعی، دینی و اخلاقیه، صورت نمی گیره. بسیاری از مادرها پا به پای پدرها کار می کنند و فرصت گفتگوی ساده هم با فرزندانشون ندارند و بخش زیادی از بانوان خانه دار هم درگیر مسائل خودشون هستند. کودکان و نوجوانان با یک تنهایی بزرگ و تحمیلی مواجه اند که هرچه یاد می گیرند یا از دوستان و محیط اطرافشونه یا از طریق ابزارها و فضای مجازی همیشه در دسترس.

    من واقعا برای نوجوان ها و جوان های آینده نگرانم.

    تبلیغات رسانه ها و در اولویت قرار دادن مسائل جنسی خواه ناخواه اون ها رو هم درگیر کرده و بسیاری از اون ها محدودیت پذیر نیستند. تا جایی که حتی ازدواج موقت رو به سخره می گیرند اما روابطی آزاد و بی چارچوب رو از سنین پایین تجربه می کنند و انگار این آزادی بهشون احساس قدرت و آرامش می ده. نوجوان و جوان امروز دنبال تجربه های پیوسته به هر قیمتیه. باید برای عقل های زایل شده فکری کرد و البته خانواده ها رو با مسائل تربیتی درگیر کرد تا انقدر سهل انگار و بی تفاوت نباشند.

    پاسخ:
    ممنون از شما بایت اینکه خوندید :)
    بله تمام مشکل از خانواده است!  خانواده ای که فقط به کودکی توجه دارد نه نوجوانی! خانواده ای که زور  را جای محبت قرار داده است...
    و البته خیلی از این روابط تحت تاثیر جو دوستان است تا نیاز واقعی فرد!



    سلام مجدد

    متشکرم از وقت و حوصله ای که صرف کردید

    اما اجازه بدید بنده این بحث رو ادامه ندم

    اونطور که باید بحث رو شروع نکردم. احتمالا لحن نظر بنده مناسب نبوده یا نتونستم منظورم رو درست برسونم و از این بابت عذر می خوام. به هر صورت فکر می کنم بحث به جهت درستی پیش نرفت و ادامه ش هم نتیجه ای نداره.

     

    محفوظ باشید ان شاءالله

    پاسخ:
    سلام علیکم
    فضای مجازی در کنار محاسن زیادش ایراداتی هم دارد. مهم‌ترینش اینکه امکان گفتگوی درست را فراهم نمیکند.
    اختیار دارید بنده ممنونم بابت وقتی که گذاشتید.
    موفق باشید

    خب من یه سوال داشتم...

    یعنی شما با ازدواج موقت مخالف هستید درسته ؟؟؟

    پس چرا دین چنین امکانی گذاشته ؟

    پاسخ:
    سلام و ادب 
    ضمن عرض خوشامدگویی و تشکر بابت حضور گرمتان :)

    وقتی ما یک قانون کلی داریم و بعد برایش تبصره می‌زنیم یعنی اصل قانون است ولی در استثنائات تبصره به کار می آید 
    در اسلام ازدواج دائم اصل است ولی تبصره دارد و آن ازدواج موقت است.یعنی ازدواج دائم همه وقتی و همه زمانی است ولی موقت نه. اسلام مثال نیاورده ولی من چند مثال میزنم.مثلا زمانی که مرد یا زنی بیماری خاص دارند( حالا هر بیماری خاصی که کسی راضی به ازدواج با آنها نمیشود) یا زمانی که مرد یا زن در سنین بالایی( بالای چهل منظورم است مثلا) هستند ولی مجردند, به هر دلیلی و از طرفی نمیخواهند زیر بار مسئولیت ازدواج بروند آن هم به هر دلیلی در اینجا ازدواج موقت راهگشاست 
    یا اصلا همین فرهنگ خودمان که قبل از عقد دائم برای آشنایی بیشتر از عقد موقت استفاده میشود. 




    خب پس باهاش موافق هستین ؟؟؟

    و این که اگز فقط برای این موارد مورد استفاده بود چرا براش تعیین نکردن ؟

     

    که الان مردان   متاهل هم  ازش استفاده میکنن ؟

    یا زیر ۴۰ سال (خصوصا پسر ها )

    پاسخ:
    معلومه موافقم. حکم خداست مگر میشود قبول نکرد. 

    این از زیبایی های اسلام است که مصداق نمی آورد و فقط حکم را بیان میکند چون زمان و مکان در مصداق ها موثر است. مثلا در زمان پیامبر که مشکل دختر و پسر مجرد بالای چهل و پنجاه وجود نداشته. 



    اینکه جامعه یک کار غلط رو انجام میدهد به اسلام ربطی ندارد. مثل هزاران کار اشتباه که در برداشت های اشتباه ایجاد شدند

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

    بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...