چرا میگویند چادر حجاب برتر است
پارسال در روز عفاف و حجاب مطلبی نوشتم. درجایی از متن نوشته بودم « تا زمانی که تعریفمان از حجاب کامل چادر باشد به بیراهه افراط رفتهایم. البته که قطعا حجاب برتر، چادر است ولی این فقط یک انتخاب است حتی اگر بگوییم مستحب موکد است باز هم مستحب است و جزو واجبات محسوب نمیشود» الان که به این متن نگاه میکنم میبینم چقدر دور از زمانه است! این متن به درد دهه شصت میخورد نه الان که وقتی متن برای حجاب برتر مینویسم بعضیها میگویند «این فقط یک انتخاب دلی است» یا «کجای دین گفته چادر برتر است» یا اینکه میگویند «انتخاب چادر یا مانتو مانند انتخاب قورمه سبزی یا قیمه است! یکی این را میپسندد و دیگری آنرا و چه کسی میگوید کدام برتر است»؟ یا میگویند «چادر ارزش ذاتی ندارد بلکه ارزشش عرضی و برآمده از جامعه و فرهنگ است» ... و بعد برای یکی به این خاطر که بعد از چندین سال چادری بودن عبا را انتخاب کرده( عبا در معنای اصلی خودش همان چادر است ولی در معنای جدید و غیرمصطلح آن به معنی مانتوی گشاد و بلند به کار میرود)دست و هورا بکشند و بگویند آفرین به جرئت و درایت و شجاعتت قهرمان! و اینطور که اینها میگویند من چادری اگر در گرمای سوزان تابستان، بچه به بغل، با بار و بندیل و اثاث و همه موقعیتهای سخت دیگر چادر به سر دارم هیچ ارزش معنوی ندارد؛ انتخاب دل است دیگر، دین که آن را انتخاب نکرده... و این افراد گمان هم نمیکنند که ممکن است یکی چادر را چون انتخاب دین است دلی دوست داشته باشد...
🔹من سعی کردم در متنی کوتاه و با بضاعت خودم و مهمتر بضاعت رسانه امروز این متن را بنویسم:
مفسران و اهل لغت برای جلباب چند معنی ذکر کردهاند ولی جلباب در بسیاری از کتب لغت و تفسیر به پوششی سراسری اطلاق میشود که روی سر میافتد و تا روی پاها ادامه مییابد. برای مثال ابن عباس جلباب را اینطور معنا کرده «الردا الذی یستر من فوق إلی أسفل» یعنی: لباسی که ازبالای اندام زن تا پایین ترین قسمت می آید. علامه طباطبایی بعد از تعریف لغوی جلباب که آن را پوششی سراسری میداند یا روسری، بیان میکنند «پوشاندن همه بدن به شناخته شدن به اینکه اهل عفت و حجاب و صلاح و سدادند نزدیکتر است» و در جایی دیگر در پاسخ به پرسش کنندهای که درباره جلباب از ایشان سوال میکند میگویند: «جلابیب» جمع «جلباب» به معنای پارچهای است نظیر چادر که تمام بدن زن را بپوشاند.» در تاریخ هم شواهدی بر این مدعا هست. مثلا سید حیدر شیرازی در مقاله خود با عنوان «پوشش زنان در شعر عرب پیش از اسلام» میگوید: «جلباب در شعر عرب به معنای پوشش سراسری بدن و بیش از پوشش سر و صورت است. در شعر خنسا از پوشش کامل شب به پوشش کامل جلباب تعبیر شده است.»
در روایت و حدیث هم اسم جلباب آمده است. مثلا پیامبر درحدیثی پوشش مناسب زن در برابر نامحرم را چهار لباس ذکر میکنند. درع( پیراهن)، خمار، جلباب و إزار(شلوار)
در مورد پوشش حضرت زهرا در هنگام مهیا شدن برای خطبه فدکیه هم مطالبی وجود دارد. آیتالله مجتبی تهرانی در اینباره میگویند:
« در روایات تاریخی در وصف چگونگی خروج ایشان از خانه اینگونه نقل شدهاست: «لاثَت خمارها علی رأسِها». «لاث»، بهمعنای «پیچیدن» است. «لاث العَمّامه علی رأسه»؛ یعنی عمّامه را بر سر خود پیچید. «خمار» نیز پارچهای بزرگتر از روسریهای فعلی بوده که تمام سر و گردن را میپوشانده است. در آیۀ شریفه هم داریم: ﴿ولیضربن بخمرهن علىٰ جیوبهن﴾. خُمُر، جمع «خمار» است. حضرت وقتی خبردار شدند که مردم از مهاجر و انصار در مسجد گرد آمدهاند، بلند شده و خِمار را به سر مبارکشان پیچیدند؛ بهنحویکه تمام سر و گردن ایشان پوشانده شده بود.
در ادامۀ روایت آمده است: «واشتملت بجلبابها»؛ حضرت جلباب خود را نیز بر سرشان انداختند. «جلباب»، یک پوشش سراسری بود که روی سایر لباسها میپوشیدند. همین الآن در مناطق عربنشین، از آن تعبیر به «عبا» میکنند. در عُرف ما چیزی شبیه به چادر که پوشش برتر است، بود. ظاهراً پوشش «جلباب» آنقدر بلند بود که وقتی حضرت میخواستند حرکت کنند، بخشی از آن زیر پای ایشان میرفت... »
🔹در ادامه سخنان بعضی بزرگان را در این باب آوردهام:
مرحوم آیتالله گلپایگانی:
«سزاوار است که چادر در نماز ترک نشود، و همچنین در غیرنماز، چون در ایران و بعض بلاد اسلامی چادر جز شعائر است»
آیتالله اراکی:
چادر بهترین نوع پوشش و حجاب است.
آیت الله بهجت:
چادر حجاب پسندیده است.
آیت الله تبریزی:
بهترین نوع پوشش واجب، همان چادر مشکی است که زنهای مؤمنه خود را با آن می پوشانند.
آیت الله صافی:
چادر و پوشش اسلامی داشتن، جهاد است.
آیت الله سیستانی:
چادر حجاب بهتر است، و سزاوار نیست زنهای مؤمنه بدون چادر خارج شوند.
آیت الله فاضل لنکرانی:
چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعائر اسلام می باشد.
آیتالله مکارم شیرازی:
بدون شک پوشیدن چادر همهجا، مخصوصاً در این اماکن(اماکن مذهبی)، اولی است.
آیت الله خامنهای:
حجاب برتر همین چادر ایرانی خود ماست - حقیقتا حجاب برتر است؛ هیچ تردیدی در این نباید داشت.
لباس رسمی زن میتواند چادر باشد و - همانطور که عرض کردم - چادر بهترین نوع حجاب است.البته میتوان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها همینجا هم بایستی آن مرز را پیدا کرد. بعضیها از چادر فرار میکنند، به خاطر اینکه هجوم تبلیغاتی غرب دامنگیرشان نشود؛ منتها از چادر که فرار میکنند، به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمیآورند؛ چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار میدهد.
خاطرهای از مرضیه حدیدچی:
روزی در همین مسؤولیت با همان وضعیت پوشش مانتو و شلوار و مقنعه خدمت امام رسیدم. حضرت امام در این دیدار خیلی راحت به من گفتند: شما چرا چادر ندارید؟ بگویم احمد برایتان چادر بخرد؟! عرض کردم: حاجآقا چادر دارم ولی نمیشود با اسلحه و قطار فشنگ و با تجهیزات دیگر از کوه تپه بالا رفت که امام فرمودند: حالا که شما دارید توی شهر کار می کنید...»
شاید بتوان تاکید بعضی بزرگان به احترام به شعار الهی از جمله چادر که برگرفته از آیات قرآن به خصوص این آیه است «یاأیّها الّذین آمنوا لاتحلّوا شعائر اللّه» را بتوان در کلام فرانتس فانون جامعه شنای فرانسوی به دست آورد "هر چادری که دور انداخته می شود افق جدیدی را که برای استعمار ممنوع بوده در برابر او می گشاید و پس از دیدن هر چهره بی حجابی، امیدهای حملهور شدن استعمار ده برابر می شود."
وفقک الله...
و خدا بر توفیقاتتون بیفزاید.