جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید

دو یار همیشگی

يكشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۹،

 

اگر معنای لغوی حجاب را کنار بگذاریم، در عرف حجاب امری است که در ارتباط با نامحرم فهمیده می‌شود. لذا هم شامل مردان می‌شود و هم زنان، ولی به دلیل ویژگی های خاص زنان این مقوله در زنان مهم‌تر و پررنگتر است. 
عفاف دایره‌اش وسیعتر است ولی آنچه اهمیت دارد این است که عفاف و حجاب ملازم همدیگرند، گرچه دو مقوله‌ی جداگانه هستند و هرکدام تعریف خاص خود را دارند. لذا آدم هایی هستند که حجاب دارند ولی عفاف ندارند و از آن طرف آدم هایی که عفاف دارند ولی حجاب ندارند. که به طور قطع گروه اول خیلی خیلی بدتر از گروه دوم هستند. ما اگر معنی «حجاب کامل» را که همان تلازم حجاب و عفاف است درست نفهمیم ممکن است به بیراهه برویم.

قرآن کریم در دو سوره احزاب و نور هم حجاب را مطرح میکند و هم عفاف را:
«یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ»
«یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ»
 «یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ»
«وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ»
«وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ»
«فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»
طبق آیات قرآن اولا زنان و مردان باید چشم هایشان را حفظ کنند و پاکدامنی پیشه کنند. دوما زنان به طور خاص مورد خطاب قرار گرفته‌اند که باید نوعی از پوشش داشته باشند که زینت‌هایشان آشکار نباشد و جلب توجه نکنند  و غیر از آن حواسشان به راه رفتنشان و حرف زدنشان باشد.

ولی تعریف ما از حجاب بعضی اوقات همخوانی با قرآن ندارد. گاهی دچار افراط می‌شویم و گاهی تفریط. 
مادامی که فقط به بعد ایجابی حجاب توجه کنیم بدون توجه به بعد سلبی( زینت نداشتن و جلب توجه نکردن) و عفاف به بیراهه تفریط رفته‌ایم. 
و تا زمانی که تعریفمان از حجاب کامل چادر باشد به بیراهه افراط رفته‌ایم‌. البته که قطعا حجاب برتر، چادر است ولی این فقط یک انتخاب است حتی اگر بگوییم مستحب موکد است باز هم مستحب است و جزو واجبات محسوب نمیشود. ولی انحصار حجاب در یک مورد مشکلاتی به همراه دارد که چندتایش را ذکر میکنم.

🔻اینکه اعتقاد داشته باشیم حجاب کامل فقط چادر است به این معناست که غیرچادری‌ها یک نقصی در حجابشان دارند و این عقیده در ارتباط ما با غیرچادری‌ها تاثیرگذار است.
🔻ممکن است فرزندمان چادر را انتخاب نکند یا دوست نداشته باشد چادر سر کند آنوقت هضم کردن این قضیه برای ما خیلی خیلی مشکل می‌شود و همیشه احساس می‌کنیم که دینداری ما و فرزندمان یک مشکلی دارد و احساس گناه می‌کنیم.
🔻سختگیری در این مورد ممکن است افراد را به طور کلی از دین زده‌کند مخصوصا اگر سنشان کم باشد و این قضیه برایشان حل نشده باشد. آن وقت است که ممکن است در بزرگسالی نه تنها چادر بلکه حجاب را کنار بگذارند.

خلاصه اسلام می‌خواهد زن و مرد مسلمان محجوب عفیف باشند؛ نه محجوب تنها کفایت می‌کند و نه عفیف تنها...

پی‌نوشت: از آنجایی که من در «بی‌خبری» به سر میبرم همیشه اوایل شب متوجه می‌شوم که چه روزی را سپری کرده‌ام! به همین خاطر این یادداشت به مناسبت دیروز نوشته شده‌است!

  • هانیه معینیان

احزاب

حجاب

عفاف

قرآن

نور

چادر

نظرات (۴)

  • عـلیـرضـ ـا
  • سلام

    یادداشت خوبی بود، دستتون درد نکنه.

    فقط درباره‌ی جمله‌ی یکی مانده به آخر، «عفیف تنها» چجوری ممکنه؟ بنظرم عفاف هم با یک حداقلی از حجاب شروع میشه؛ یعنی یک پوشش ابتدایی لازمه تا عفیف باشیم وگرنه عفیف خالی نداریم. درسته؟

    پاسخ:
    سلام
    نظر لطف شماست :)
    خب این تصور به خاطر این است که حجاب و عفت را ما همیشه یکی معنا کرده‌ایم. بله میشود شخصی عفیف باشد ولی با حجاب نباشد. عفت معنایش خیلی گسترده تر از حجاب است. من خودم آدمهایی را دیده‌ام که دربند حجاب نبوده‌اند ولی حواسشان به نوع برخورد با مرد نامحرم بوده, حواسشان بوده اگرچه حجاب ندارند ولی هرچیزی را هم نباید جلوی نامحرم بپوشند. 
    و البته اگر اینطور فکر کنیم واقعا غیر مسلمانان که اعتقادی به حجاب ندارند هیچ کدامشان عفیف نیستند ؟!
  • عـلیـرضـ ـا
  • البته از این لحاظ که درست می‌فرمایید. چه بسا خانم هایی که حجاب کافی ندارند اما قصد جلوه‌گری هم ندارند یا به قول شما، هرچیزی را جلوی نامحرم نمی‌پوشند.

    امّا برداشت من این بود که بالاخره انتهای عفاف، به یه حدّاقلی از حجاب میرسه. مثلاً همین خانم‌ها که در جمله‌ی پیشین عرض کردم، درسته حجاب کافی ندارند اما بالاخره گذاشتن همین شال یا روسری رو هم لازم میدونن.

    یا مثلاً در کشورهای خارجی، اگه آقا یا خانمی، دیگه هیچ حجاب خاصّی نداشته باشه و نیمه عریان باشه، معلومه که عفاف هم نداره!

    موافقید؟

    البته روی نظراتم هیچ تعصّبی ندارم چون متخصّص این زمینه نیستم و شما در آن، حتماً آگاه‌تر هستید.

    + ممنونم از پاسخ‌گویی تون. :)

    پاسخ:
    سلام 
    خب تعریفمان از حجاب با هم فرق دارد. من منظورم حجاب اسلامی بود‌ ولی شما گویا حجاب را به معنی پوشش به طور کل  گرفتید.یک خانم خارجی غیر مسلمان که حجاب را قبول ندارد ولی ممکن است عفیف باشد. 
    امیدوارم درست توضیح داده باشم.


    اختیار دارید. ممنون از شما :)
    باز هم اگر واضح نبود درخدمتم

    سلام

    خب ما که آزاد و بی وبلاگ شمارو میخونیم چطور رمز بگیریم؟

    پاسخ:
    سلام بر شما 
    هیچی شرمنده شما می‌شوم.
    مطلب خیلی خاصی هم نیست حالا.

    دشمنتان شرمنده

    دوست داشتم بخونمتون  نوشته های خشنونت زنان علیه زنان شما رو خیلی دوست داشتم 

    اگر اینستاگرام داشته باشید آن جا میتوانم پیام بدهم و رمزو بگیرم؟ 

    پاسخ:
    نظر لطف شماست 
    خیلی ممنون.

    بله بله تازه احداث شده :)
    Hanie.moeinian

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

    بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...