جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید

«سمیرا زرگری»؛ خوانده یا خواهان؟!

پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹،

سمیرا زرگری سرمربی تیم اسکی به خاطر ممنوع الخروج شدن توسط همسرش، از همراهی تیم ملی در ایتالیا جاماند. خبر واقعا شوکه‌آور است. نمونه مشابهش نیلوفر اردلان را هنوز که هنوز است نتوانستیم هضم کنیم که این اتفاق دوباره رخ داد. واقعا چندبار دیگر باید چنین اتفاق تلخی رخ دهد که قانون برخورد جدی کند؟ من موافق دخالت بی‌حدومرز قانون در مسائل خانوادگی نیستم ولی اینجا از آن جاهایی ست که نیاز بود قانون مقتدرانه ورود کند. چرا با فهم نادرست و ناقصمان از دین برای همه یک نسخه می‌پیچیم؟

 

اسلام ریاست خانواده را به مرد داده‌است نه از باب اینکه به مرد امتیاز یا حقی داده باشد، بلکه از این باب که مسئولیت سنگینی را بر دوش او بگذارد. مسئولیت داشتن، چندتا وظیفه هم بر دوش فرد می‌گذارد، اول: باید یاد بگیرد که چطور رفتار کند و چطور در آن جایگاه به وظایفش عمل کند. اصلا وظایفش چیست؟ یعنی مسئولیت با کارآمدی همراه است. صرف مذکر بودن که معنایش مسئول کارآمد بودن نیست. دوم: مصلحت افراد و خانواده را در نظر بگیرد، نه اینکه قلدرمآبانه زور بگوید. سوم از جایگاهش سوءاستفاده نکند، دقیقا در این مورد آخر قانون باید ورود کند. چون همه آدم‌ها صلاحیت، عقل و تقوای لازم را برای تصدی جایگاهشان ندارند. البته قرار بود مجلس قانونی را برای این موارد خاص تصویب کند که با اعتراض گروهی از فعالان زن، منتفی شد.

 

نکته خیلی مهم دیگر این است که در این قضیه به خصوص منافع ملی هم مطرح بوده است. قرار بوده فردی با پرچم جمهوری اسلامی ایران در آنورآب‌ها برای کشورش سرمربی‌گری کند و افتخار بیافریند. منافع ملی مگر کم چیزی است!؟ چطور می‌شود شوهر سرش را پایین بیندازد و لبخندکنان برود اداره گذرنامه و او را ممنوع الخروج کند و به حیثیت یک ملت و حکومت لطمه بزند و هیچ کس هم نپرسد چرا؟ اصلا همسر تو کیست؟ اصلا چرا در این موارد که بوی سوء‌استفاده از جایگاه می‌آید، نباید دادگاه صالحه‌ای تشکیل شود؟ اصلا کسی به تزاحم منافع ملی و منافع خانواده فکر کرده‌است؟

 

نکته دیگر اینکه فشار روانی که بر این فرد وارد شده است را کسی در نظر گرفته‌است؟ لا ضرر و لاضرار فی الاسلام از قواعد مهم و اساسی اسلام است چطور میشود ضرر روحی روانی این فرد را ندید. فردی که سالها برای این موقعیت زحمت کشیده عرق ریخته همه اش پیش چشم همسرش! و حالا در این موقعیت حساس همسرش او را محروم کرده چطور میشود این را نادیده گرفت؟

 

فیلم مبتذل عرق سرد اگر مبتذل نبود، اگر بلد بود چطور هنرنمایی کند، اگر صرف یک عقده‌گشایی سیاسی و ایدئولوژیک علیه مذهب نبود، باید همان زمان اتفاقاتی را رقم می‌زد که الان شاهد تلخی‌های مشابه نباشیم. حیف که نه هنر داشت، نه اخلاق و نه دلسوزی.

نظرات (۵)

من صرفا در حد یه خبر از این مسئله مطلعم

و به نظرم با عدم آگاهی نمیشه قضاوت کرد

البته کاملا قبول دارم که ضعف قانونی جدی وجود داره

ولی با استناد به این مصداقی که ما اصلا نمی دونیم جزئیاتش چی بوده بخوایم این مسئله رو شرح بدیم ممکن نیست

شاید واقعا شرایطی بوده که این حق رو برای همسرشون ایجاد می کرده، اون وقت نمیشه ایشون یا تصمیمشون رو اینطوری قضاوت کرد

پاسخ:
خانم مهاجر بزرگوار 
حضور در صحنه بین المللی یک موقعیت خاص و خیلی مهم است. علاوه بر این ایشان سرمربی تیم هستند یعنی نبود ایشان زحمات سال‌ها تمرین یک تیم را ممکن است هدر بدهد. چطور ممکن است اینها را ندید؟ مگر همسر بنده مانع خروج من شده که بقیه بگویند نمیدانم چه شده است؟! یک موقعیت حساس ملی بوده‌.

👏👏👏

پاسخ:
ممنونم بسیار

البته یه مسئله‌ای هم هست هانیه خانم. و اون این که توی اون روایت مربوط به اجازهٔ همسر برای خروج از منزل، که پدر اون خانم فوت کرده بود، پیامبر ورود نکردند و به اون خانم گفتند به حرف همسرت گوش بده. این به نظر من یعنی تو استثنا قائل شدن برای قانون، با احتیاط عمل کنیم.

 

من بیش‌تر نظرم اینه خود خانم‌ها موقع ازدواج، حق خروج از منزل، کار و تحصیل رو تو شروط ضمن عقد بیارن و ضمنا با در نظر گرفتن یه مهریهٔ سبک، حق تنصیف اموال رو هم در نظر بگیرن. البته حق تنصیف اموال به شکل فعلی عیب و ایراد زیاد داره. درستش اینه که اموال ابتدایی زن و شوهر موقع شروع زندگی به دقت و به دلار، ثبت بشه و بعد اگر به طلاق رسید، دارایی (مازاد بر اون مقدار اولیهٔ) هر دو محاسبه شده و تقسیم بشه بین هردوشون و قانون توجه کنه که دارایی به دست اومده بعد از ازدواج (ولو هرکدوم به نام فرد دیگه‌ای زده باشن) جزء همین داراییه که باید نصف بشه. مگر این که در هنگام واگذاری به شخص ثالث، هر دو طرف این واگذاری رو امضا و تایید کرده باشن.

پاسخ:
تا جایی که در ذهنم مانده آن روایت کلی آن قلت دارد و از نظر سندی مخدوش است.
فکر خوبیه.ولی آیا مردان به راحتی و بدون جنجال زیر بار شروط ضمن عقد میروند؟! من البته خیلی اعتقادی به توصیف اموال ندارم. حقوق مادی که اسلام برای زن در نظر گرفته اگر داده بشه نیازی به این حساب و کتاب ها نیست.
و البته که خانواده با اخلاق میگردد نه قانون.  البته من قبول دارم در این روزگار قانون باید جدی در این عرصه ها ورود کند 
ولی من همچنان معتقدم فرهنگ و تربیت دختر و پسر مهمترین نکته در این موارد است

از سمتشون و تبعا اهمیت حضورشون اطلاع نداشتم

جایی که من خبر رو خوندم فقط اسمشون ذکر شده بود به عنوان یه ورزشکار

پاسخ:
متاسفانه سمت بسیار مهمی بوده...

حالا با فرض این که روایت درست باشه.

 

نه، تو این مورد خاص که به نظرم بهتره ورود کنه قانون، چون وهن نظامه واقعا. منتها کلیتش، حرفم اینه کاش از اول قانون رو درست کنیم. حالا اگر شرط ضمن عقد و به صورت کلی هم نبود، حداقل از ابتدای عضویت تو تیم ملی، چنین تعهداتی رو از همسرانشون بگیرن که دیگه مورد به مورد، جنجال درست نشه.

 

خانواده به هرحال یه نهاد قراردادی-طبیعیه. و هر دو جزئش مهمه. این شرط تنصیف اموال هم در واقع روح حاکم بر قوانین مالی اسلام برای زن، برش حاکمه. وقتی اسلام کار خونه و حتی نگهداری و شیر دادن به بچه رو وظیفهٔ زن نمی‌دونه و طلب دستمزد رو حق زن می‌دونه، چون عملا چنین چیزی تو خانواده، به خاطر همون جنبه‌های اخلاقی، مطرح نمی‌شه، حداقل موقع طلاق لحاظ بشه که اون زن هم بابت عمری که تو خونه همسرش صرف امورات خونه و بچه‌ها کرده (که خانم‌ها به طور طبیعی انجام می‌دن) احساس غبن نداشته باشه.

پاسخ:
آقا احتمال نود درصد این حدیث مخدوشه. الان کتاب دستم نیست ببینم دوباره :)

تو این مورد خاص که قطعا قانون باید ورود کند چون فراتر از بحث خانواده است.
ببین این راه سه تا ایراد اساسی داره. اول اینکه نفع این کار بعد از طلاق به زن میرسه! خب در طول زندگی چی؟ شاید اینها امید به خدا تا آخر عمر با هم زندگی کردند :) درحالی که نسخه اسلام نسخه زندگی حال هست نه آینده.نسخه دوام زندگی است نه طلاق.  دو:اسلام به کرامت انسانی و آزادی عمل ناشی از آن بسیار معتقد است و اصلا هدفش مکارم اخلاقیه. اینکه آدمها دفتر دستک بیارن خانه ای که مرد خریده را به دلار حساب کنند جهیزیه زن را دانه دانه به دلار حساب کنند تا برای بعد طلاق خیلی با شأن انسان الهی همراه نیست چون قرارداد زن و مرد شانش خیلی بالاتر است. در واقع اسلام میگوید زن و مرد خودشان در زندگی دونفره به یک توافقی برسند در حالی که مرد این را بداند که زن استقلال مالی دارد، اجرت المثل، نحله، مهریه چ، حق شیر و.‌‌.. دارد 
سوم. هرکجا که قانون به طور جدی نباید ورود کند و ورود کند سوء استفاده شروع میشود آدمها احساس می‌کنند حرف زور است هزارتا راه را درست میکنند که  زیر بار این حرف نروند مثلا پسر می‌توانند سند جعل کنند که مهریه را داده است یا جهیزیه نگرفته دختر میتواند بگوید اصلا در این سالها نفقه نگرفته

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...