نقد لایحه عفاف و حجاب
این مدت خیلی وقت گذاشتم که نظر متخصصان مختلف را درباره لایحه حجاب بشنوم. این متن کوتاه حاصل این پژوهش کوتاه است:
در قوانین کشور، قانون حجاب از سال 62 با عنوان حجاب شرعی وارد شد که مجازات افراد را بیان میکرد. این مجازات در سال 75 و بعد در سال 92 تغییر کرد. لایحه عفاف و حجاب که امسال از سمت قوه قضاییه تدوین شد، از فیلتر دولت گذشت و در حال حاضر در مجلس است سعی کرده نواقص و اشتباهات قوانین قبلی را درست کند
مهمترین نکته در قانون جدید توجه به اصل مدارا در حکمرانی است:
برای مثال لفظ حجاب شرعی برداشته شدهاست. اگر بخواهیم از لفظ حجاب شرعی استفاده کنیم یعنی اکثریت زنان، متخلف شناخته میشوند زیرا زنی که کمی از موهایش بیرون است یا حتی زنی چادری که آرایش دارد از دایره حجاب شرعی خارج میشود! البته در عمل و در دادرسیها حجاب شرعی به حجاب عرفی تنزل پیدا میکرده
علاوه بر این، لایحه از جرم به تخلف رسیدهاست. یعنی زنی که حجاب را رعایت نکند مجرم شناخته نمیشود، بلکه متخلف است، مگر اینکه میزان بیحجابیاش شدید باشد یا تخلفش را چندبار تکرار کند. این امر به این معناست که فرد از سابقه کیفری و لفظ مجرمانه نجات پیدا میکند
نکتههای مهم بعدی در لایحه این است که:
- بین فرد مشهور یا فردی که بیحجابی سازمانیافته دارد با شهروند عادی تفاوت گذاشته
- فقط مرتکبین را در نظر نگرفته بلکه مرتبطین را هم در نظر گرفته، مثل خودرویی که یکی از سرنشینانش بیحجاب باشد
- بین میزان بیحجابی تفاوت قائل شده و نوع برخورد قانونی را هم متفاوت کردهاست.
- تاکید شده افراد بیحجاب یا بدحجاب شهروند جمهوری اسلامیاند و کسی حق توهین یا تهمت یا ضرب و شتم یا...با ایشان را ندارد (ماده ۸)
.
خیلی از نقدهایی که درمورد این لایحه شنیدم این روزها، به دلیل فهم غلط از لایحه است. مثل اینکه مجازات بازدارنده نیست. این نقد به این خاطر است که به جای رجوع به تصویبنامه سال 99 هیئت وزیران و تغییر مبلغ مجازاتها، منتقدان به اشتباه مواد و قوانین قبلی را نگاه میکنند. علاوه بر این ما تجربۀ مجازاتهای سنگینتر را داشتهایم آیا این مجازاتها موفق عمل کردند؟! نقد بعدی این است که چرا از وسایل هوشمند استفاده میشود و نقش پلیش کاهش یافته؟ در پاسخ باید گفت، جدا از اینکه آیا برخورد فیزیکی پلیس در همه موارد درست و موثر است یا خیر، آیا اصلا زیرساختهای لازم برای این کار وجود دارد؟ نقد دیگر ناقدان ماده ۸ لایحه است درحالیکه این ماده قبلا در مصوبه 94 وجود داشته و تکراری است و اگر نقدی به این ماده وارد باشد باید به مصوبه سال 94 نقد را وارد کرد
.
البته به نظر من هم -بیرون از فضای سیاسی و احساسی- به لایحه نقدهایی واقعی وارد است، مهمترینش وجود ابهام است، لایحه اول در قوه قضاییه گویا شفافیت بیشتری داشته. نکته بعدی اینکه این لایحه حجاب را در حد هنجار پایین آورده و نقد آخر هم اینکه در مجازاتها به پایگاه اقتصادی افراد توجه نشده در حالی که برای بازدارندگی قشر مرفه -که اتفاقا این تخلف در بین این افراد شیوع بیشتری دارد- توجه به این امر بدیهی است
.
گرچه این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مشخص نیست چه سرنوشتی خواهد داشت ولی من فکر میکنم اگر از هیجانات طرفین دور شویم و منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم، این لایحۀ حجاب تا تا همینجای کار، هم مبتنی بر عقلانیت حکمرانی است و هم مبتنی بر رحمانیت اسلام
متن کامل در نسیم آنلاین