جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید
 
من هنوز مادر نشده ام ولی مادر ایده‌آل در ذهنم آن چیزی نیست که نرگس آبیار در فیلمش نشان داده‌است. اینکه مادری جانش در خطر باشد و بداند میخواهند او را بکشند. چند نفری هم آمده‌اند تا نجاتش دهند ولی او به خاطر بچه‌هایش قبول نمی‌کند‌ می ماند و بعد هم کشته میشود... این شخصیت مادر الگو و نمونه نیست. تا دنیا دنیا بوده مادر همین بوده‌است. عشق مادر به فرزند آنقدر زیاد است که هر مادری می‌خواهد خودش را فدای فرزندش کند. ولی این اول ماجراست؛ این الفبای مادری‌ست. مادری جاهای سختتری دارد. آنجا که بتواند این بند ناف فرزند را نه تنها در بیمارستان که سالها بعد با تمام وجود از خود جدا کند؛ آن زمانی که عشق فرزند هروز بیشتر می‌شود. از کودکی برایمان اینطور جا افتاده که مادر یعنی ایثار، مادر یعنی کسی که  خودش را در فرزند ذوب می‌کند، وابسته می‌شود، هویتش با او معنا میشود.
ولی این تعریف  مادر ایده‌آل نیست. مادر الگو کسی است که ایثار میکند؛ نه جانش را بلکه عشقش را، فرزندش را.‌‌..
می‌دانید تعریف کلیشه ای از مادر کجا حال آدم را بد میکند؟! آنجا که مادری فرزندش را برای دین، عقیده، وطن و... فدا می‌کند بعد همین مردمان و مادران کلیشه‌ای گمان میبرند که او حتما از دل و جان مادر نبوده، او احساس نداشته، او مانند من فرزندش را دوست نداشته، او را تافته جدابافته می‌بیند. آن وقت است که روح بزرگ این مادران دیده نمی‌شود،اگر هم دیده شود به عنوان یک «زن» دیده‌می‌شود نه «مادر»..
 این مادران به تمام معنا مادرند، مادر را با آنها باید تعریف کرد؛ کسی که  عشق بی پایان به فرزندش دارد ولی آنقدر روحش بزرگ شده‌است که میتواند عشقش را فدا کند... و کیست که نداند فدا کردن عشق جانکاه‌تر از فدا کردن جان است؟!
پی‌نوشت: این مطلب تکمله مطلب قبل است؛ به دنبال پرسش بعضی از دوستان از شخصیت زن فیلم وقتی که ماه کامل شد.

نظرات (۲)

ماروهم دنبال کنید ممنون

فیلم شبی که ماه کامل شد بنظرم مادرانگی عمیقی داشت

اتفاقا خانمهایی که حس مادری در وجودشان بسیار عمیق بود نتوانند فیلم را کامل ببینند چون حتما از فشار روحی مادر و درک عمیقی که از این لحظه های سخت تصمیم گیری میکنند آسیب میبینند

این نافی حس زنانه شما نیست اما در اطرافم هر کسی که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفت همین ویژگی را داشت و عمیقا به دیگران توصیه میکردند این فیلم را نبینند چون حتما اذیت میشوند

 

مادر به تمام معنا مادران شهدا هستند ولی باز هم نفی این نیست که مادری برای نجات جان خودش بدون "اطمینان" از جان فرزند، خود را نجات دهد

مادری فیلم دردناک، عمیق، کامل و واقعی بود...

پاسخ:
من دو تعریف از مادری در متن ارائه دادم و به نظرم تعریف دوم تعریف کاملترین از مادری بود.
بله ما آنچه در جامعه مورد پذیرش است تعریف اول است وقتی این امر در کنار برانگیختن احساس قرار میگیرد پذیرش امر دیگر خیلی سخت است. من خودم چندجای فیلم به هق‌هق افتادم. حرف من چیز دیگریست مادری نوع اول پله مادری نوع دوم است و اگر نباشد اصلا مادری معنا ندارد ولی عرض بنده این بود متوقف شدن در این مادری درست نیست به دلایلی که یکی از آنها این است که در موقعیت هایی لازم است عشق فرزند را فدا کنی و حداقل اگر نمیتوانی این کار را بکنی دیگری را غیرقابل فهم ندانی 

من این را در متن نگفتم ولی گمان میکنم وظیفه شرعی آن مادر این بود که فرار کند! چون جانش در خطر بود.(و من میدانم این خیلی خیلی کار سختی هست) آخر فیلم هم که دیدید دو بچه همراه مادربزرگ برگشتند ایران...
در مورد خط آخر هم نظری ندارم :) یعنی این حرف به همان تفاوت در تعاریف برمیگردد که ذکر کردم


ممنون که خواندید :)


ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...