جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید

مادر نمونه!

چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۰،
چندسال پیش کلاسی شرکت‌کردم که دقیقا خانم پشت‌سرم با یک‎بچه کوچک آمده‌بود. از همان اوایل کلاس تا آخر کلاس بچه ناآرام بود و گریه کرد جز دقایقی که مادر بچه را بیرون برد. می‌توانم بگویم تقریبا هیچ از آن کلاس دوساعته نفهمیدم. حالا عکس آن خبرنگار بچه‌به‌بغل مرا یاد آن روز کلاسم انداخت.
 
اشتغال زنان را از چند منظر میتوان نگاه‌کرد:
دولت: اسلام برخلاف شاخص توسعه فقط به حضور اجتماعی زن فکر نمی‌کند بلکه به کیفیت حضور او اهمیت می‌دهد. کشوری که دغدغه فرزندآوری دارد برای مادران شاغل چه کرده‌است؟ ما قانون در این زمینه زیاد داریم ولی ارگان‌های کمی آن را اجرا می‌کنند. مثلا الزام وجود مهدکودک توسط کارفرما در جایی که تعداد کارمندانش بیشتر از ده‌نفر است. البته در بعضی‌جاها هم خلاءقانونی وجوددارد. در منشور «حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری‌اسلامی‌ایران» در ماده 107 نوشته‌شده: «حق برخورداری از تسهیلات و ضوابط و قوانین متناسب با مسؤلیت‌های خانوادگی(همسری–مادری) زنان در جذب، بکارگیری، ارتقاء و بازنشستگی آنان در زمان اشتغال»؛ آیا قوانین متناسب با این ماده وجود دارد؟ آیا زمان مرخصی بارداری و زایمان کافی است؟ و در فرض کفایت آیا زنان مطمئن هستند که جایگاهشان بعد از مرخصی حفظ می‌شود؟ آیا ساعت کاری زنان با مردان باید یکسان باشد؟ اگر آن زن مادر باشد چطور؟
خانواده: عوامل متعددی می‌تواند وجود داشته‌باشد ولی اینجا به فراخور متن درباره «اشتغال یک‌مادر» حرف میزنیم. قطعا برای مادری بیش از میزان حضور، کیفیت حضور اهمیت دارد؛ پس برعکس خیلی افراد نمیتوان و نمیشود مادر خانه‌دار را به صرف خانه‌دار بودن برتر از مادر شاغل دانست. البته صلاح مملکت خویش خسروان دانند و خوب است افراد نظاره‌گر از بیرون، دایه مهربان‌تر از مادر نباشند ولی یک نکات عمومی هم وجود دارد؛ مثلا از نظر روانشناسان بچه در سنی آمادگی جداشدن از مادر را دارد به‌طوری‌که امنیت بچه را به خطرنمی‌اندازد؟
زن: من نه مانند بعضی فمنیست‌ها معتقدم همه زنان باید از خانه بیرون بیایند و نه مانند بعضی سنتی‌های افراطی معتقدم زنان باید در خانه بمانند. یک‌امر خیلی مهم  که برای تصمیم‌گیری دراینباره اهمیت‌دارد خود «زن» است. قطعا بهترین تصمیم، تصمیمی است که نه زن را نادیده‌بگیرد و نه خانواده را.
 
حالا باتوجه به این‌نکات برمی‌گردم به اول متن. آیا واقعا حضور یک‌مادر همراه فرزندش در موقعیت کاری ستودنی است؟ اگر هست برای چه‌کسی؟ آیا مادر با وجود بچه تمرکز کافی دارد؟ آیا محیط اجازه حضور بچه را میدهد؟ اینکه در آن محیط جایی وجود داشته‌باشد که بچه را چندساعت نگه‌دارد ستودنی‌تر نیست؟!
  • هانیه معینیان

نظرات (۶)

من  فکر میکنم به خاطر خرجی که باید برای مادران و بانوان باردار کنند ترجیح میدن از این قانونا نذارن ، و یا اجرا نکنن...

اخه این چه معنی که خانم باردار معلم باید تا وقت زایمانش بره مدرسه /: ، بعد از زایمان هم کلا 6 ماه مرخصی...

حالا فقط من این یه مورد و اطلاع دارم قانونش رو...

پاسخ:
البته مرخصی بیشتهر تا نه ماه گمونم 
ولی خب خیلی کمه همینقدر هم 



بله قطعا سخت هست براشون این کارها
  • صابر اکبری خضری
  • درود. دقیق بود

    پاسخ:
    سلامت باشید 
    ممنونم

    مسئله اینه تو این صحنه‌ها اغلب آدما فقط به مادر فکر می‌کنن. یعنی به‌وضوح بین منافع مادر و بچه تضاد ایجاد شده و انتخاب آدم‌ها، حفظ منافع مادره (البته اگر خود این جمله دقیق باشه. یعنی باید بررسی کرد تو درازمدت واقعا مادر راضیه از این وضع یا نه)، ولی حضور بچه کنار پرستار یا تو مهدکودک، به نظرم منافع بچه رو بهتر تامین می‌کنه.

    پاسخ:
    هر دو لطمه مبیینند
    من به استثناها و شرایط کاری خاص کار ندارم 
    ولی واقعا مادر در شرایط کاری خیلی سخته بچه به بغل باشه مگر اینکه بنشینه فقط آب هویج بخوره!

    سلام

    خواندم، استفاده کردم، اما نمیدونم چرا سختمه در این باره حرف بزنم و چیزی بنویسم.

    فقط همین قدر بگم که با کلیت نظر شما موافقم. اما در بعضی موارد مربوط به اشتغال زنان و قوانین آن و نحوۀ اجرایش حرف بسیار دارم... که گفتنش برایم سخته و ترجیح میدهم سکوت کنم...

    پاسخ:
    علیکم السلام

    بزرگوارید و لطف دارید. هرجور صلاح میدانید

    منظورم از منافع مادر این بود که به هرحال کارش رو کنار نمی‌ذاره به خاطر بچه.

     

    البته در مورد عکسی که اخیرا منتشر شد، خانم نفیسه سادات موسوی هم یه مطلبی تو کانالش نوشته بود که به نظرم مهم بود، به این مضمون که خود مادر هم واقعا دوست نداره این شرایط رو و معمولا وقتی پیش میاد که یه تغییر برنامهٔ ناگهانی یا اتفاق خاصی بیفته که مادر دیگه ناچار بشه.

    پاسخ:
    من دیدم کنار گذاشته :)


    نه من اصلا به اون بنده خدا کاری ندارم من به این رسانه ها کار دارم که دوست دارن این چیزها را سریع با این مادر نمونه همه جا پر کنند.


    ببخشید انقدر دیر جواب دادم. دارم فکر میکنم کلا برم از اینجا...

    نه می‌دونم، منظورم اون مواردی بود که کنار نمی‌ذاره.

     

    خواهش می‌کنم. دیر جواب دادن بهتر از هرگز جواب ندادنه :دی 

     

    ای بابا :(

     

    پاسخ:
    بله بله به نکته دقیقی اشاره کردید و من همواره سعی دارم همیشه جواب بدهم :)

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

    بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...