جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید

جهیزیه

دوشنبه, ۱ آذر ۱۴۰۰،
 
 
تلویزیون داشت آگهی بازرگانی پخش می‌کرد. وسط دعوت‌های نابش به کالاهای مختلف یک نفر گفت «مگر جهیزیه بدون چرخ خیاطی می‌شود؟»...
و همین یک جمله بهانه‌ای شد برایم تا این مطلب را بگذارم.
 
🔸حتما می‌دانید که جهیزیه دادن از سمت دختر سنت اسلامی نیست. ولی شاید این را ندانید که سنت یهود است...
 اسلام بار اقتصادی زندگی را کامل بر عهده مرد قرار داده‌است. در ضمن حقوق اقتصادی هم برای زن در نظر گرفته؛ یعنی مرد غیر از اداره کردن یک زندگی به طور اختصاص حقوقی اقتصادی همسرش هم به ذمه‌اش است. برایم جالب است که در این چند سال که بحث مهریه مدام داغ میشود و دوباره خنک میشود! هیچ‌کس به جهیزیه توجهی نکرده است! جهیزیه که وظیفه زن نیست ولی در فرهنگ ایرانی به زن سپرده شده... این نگاه جزیی‌نگرانه بر خلاف نگاه جامع‌نگر اسلام است.
 
🔸اینکه چطور و چگونه در ایران این رسم پیدا شده و امروزه به حدی رسیده که جزو مسلمات است کاری ندارم دوست دارم راجع به بعضی قوانین نانوشته  دست‌‌و پاگیر این رسم صحبت کنم. 
جهیزیه دادن از سمت دختر بر فرض که کار کاملا درست و خوبی باشد چرا باید به این جا برسد؟ قرار است یک زندگی جدید شکل بگیرد همه هم نیتشان خیر است و می‌خواهند کمک کنند تا این زندگی شکل بگیرد ولی چه لزومی به این همه خرج کردن است. جهیزیه باید فقط شامل ضروریات زندگی می‌بود نه بیش از این؛ البته قبلا واقعا همینطور بوده ولی کم‌کم جهیزیه به موضوعی برای فخرفروشی تبدیل شده‌است!  دیگر افراد به این فکر نمی‌کنند که این زندگی برای شروع چه چیزی نیاز دارد؟ بلکه به این فکر میکنند اینها را باید بدهیم چون همه میدهند! ضروریات یک زندگی قطعا خیلی خیلی کمتر از این مقداری است که امروزه به نام جهیزیه می‌بینیم. ضروریات جهیزیه امروز خیلی زیاد شده‌است؛ مگر میشود دو نفر بدون مبل زندگی‌شان را شروع کنند؟!!! مگر میشود بدون تخت خواب به خانه بخت رفت؟ آنقدر اینها بدیهی است که حتما خیلی‌هایتان خنده‌تان میگیرد از خواندنش. ولی خب حداقل میتوانیم ازخودمان این چند سوال را بپرسیم:
▪️ اول اینکه آیا نمیشد زندگی ساده‌تر شروع شود و دو نفر خودشان زندگی‌شان را پرو پیمان کنند؟ چرا دختر یا پدر دختر باید این بار سنگین را متحمل شود وزیر بار قرض و بدهی برود؟! 
▪️دوم: در بازار امروز تنوع محصول زیاد است چرا برای جهیزیه باید سراغ بهترین ها برویم؟ یخچال ساید برای زندگی دونفره به چه کار می‌آید؟ 
▪️سوم: وقتی قرار است هرطور شده در این مسابقه شرکت کنیم و مقام بیاوریم! چرا اسراف میکنیم؟ چرا چیزهایی می‌خریم که به درد این زندگی نمی خورد؟ آیا لزومی دارد همه افراد همه جور لوازم برقی را در خانه‌شان قطار کنند؟! شاید نیاز من با نیاز یک فرد دیگر فرق دارد؛ شاید من در عمرم دست به چرخ خیاطی نزده‌ام ولی اهل کیک و شیرینی ام و همزن لازمم میشود، چرخ خیاطی در خانه من واقعا چه جایی دارد؟! یا کسی که اهل کیک پزی نیست چه لزومی دارد همزن پایه دار با بالاترین کیفیت و قیمت داشته‌باشد؟ من خودم بارها در خانه‌های مختلف وسایل دست‌نخورده برقی را بعد از چندین سال زندگی دیده‌ام...
 
🔸 یک رسم دیگری هم بود که به لطف کرونا حتما خیلی کمرنگ شده و آن هم دیدن جهیزیه عروس است! انصافا جهیزیه عروس مگر نمایشگاه است؟! مگر گالری نقاشی است؟ خب ببینیم که چه بشود؟ ببینیم چیزی کم نداشته باشد؟! یا ببینیم و در ذهن بسپاریم که برای دختر خودمان یک وقت کم نگذاریم؟!
خود جهیزیه به کنار این رسم جهیزیه دیدن یکی از رسوم اصیل جاهلی است! 
 
🔸البته همه این نکته ها  برای سیسمونی هم هست... چه بسا بدتر، چه بسا جاهلی‌تر.
هربار به این فکر میکنم که چرا پدر و مادر دختر بعد از چندین سال زندگی دختر و دامادشان، بعد از آوردن بچه اول باید برایش کلی وسیله تهیه کنند به نتیجه ای نمی‌رسم...
شما رسیدید؟!

نظرات (۵)

  • یاس ارغوانی🌱
  • چقدر خوب که نوشتین. این تبلیغات رو هروقت میبینم همین حرف ها تو ذهنم مرور میشه. خیلی وقته به مسئله جهیزیه فکر میکنم و اصلا عادلانه نیست بنظرم. میدونید یکی از دلایل فشار اقتصادی بر دوش خانواده است یکی هم همین که باعث چشم و هم چشمی شده و هر دختری که نتونه اون اندازه رو تامین کنه شرمسار میشه و خجالت میکشه و... خیلی چیزای دیگه که شما بیان کردین :)

    پاسخ:
    چقدر خوب که خوندید :)

    بله تبلیغ ها نیاز به یک خانه تکانی اساسی دارد...
    واقعا این رسم به جاهای خیلی بدی دارد میرسد

    به مهریه اعتراض میکنن میگن زن ظلم میکنه و از ما سکه میگیره

    جهیزیه رو ولی ول کردن میگن خب اون‌رو زن واسه خودش میاره میخواد بیاره میخواد نیاره به ما چه

    :///

    پاسخ:
    والا 
    باید بهشان بگوییم« باشه نمی‌آوریم خودتون خانه را پر کنید» :)

    سلام

    با اصل و فرع فرمایش شما موافقم.

    فقط اینکه فرمودید جهیزیه از مرسومات سنت یهود بوده را تردید دارم.

    مزید اطلاع، ما زندگی خودمون را بر پایۀ ملزومات اولیۀ زندگی و با حداقل آن شروع کردیم و کم کم به حسب نیاز و داشته هایمان برحی لوازم ضروری زندگی را خریدیم.

    یادمه چیزی به نام مبلمان و میز نهارخوری و سروبس  خواب و ساید و تلویزیون و... نداشتیم.

    البته چرخ خیاطی را چون خانم خیاطی می رفتند و خودشون داشتند همون را بعنوان جهیزیه آوردند که هنوز هم داریمش...

     

    پست خوبی بود. خدا کند خانواده های محترم و مخصوصاً دخترخانم ها و آقا پسرها هرچه زودتر به این نتیجه برسند.

    پاسخ:
    رسم یهود را از ویل دورانت خوانده بودم اینکه الان به این شکل هست یا نه را خبر ندارم ولی اینکه این سنت آنها بوده را از همان کتاب خواندم 


    خیلی هم عالی. خدا خیرتون بده. 
  • حاج‌خانوم ⠀
  • سلام علیکم

    خیلی پست خوبی بوب، جز یه نکته که مغفول واقع شده.

    تا جایی که در تاریخ خوندم، درباره ازدواج تنها زوج معصوم عالم، پیامبراعظم (صلی‌الله علیه و اله و سلم)، مهریه رو می‌گیرند و سه قسمت می‌کنه

    با بخشی وسایل منزل رو می‌خره

    با بخشی شام عروسی رو میدن

    با بخشی هم عطر و زینت‌آلات می‌خرن.😊

    ولی به این صورت مرسوم، منم قبول ندارم و در تکمله بحث، حتی در قانون مدنی ذکر شده: خوراک، پوشاک، مسکن و اثاث‌البیت، نفقه زن هست.

    ملتمس دعا

    پاسخ:
    سلام و عذرخواهم بابت دیر جواب دادن
    اصلا نبودم کلا

    آن هزینه ها مهریه نبوده! هزینه هایی بوده که پیامبر از حضرت علی درخواست کردند به عنوان هزینه نه مهریه
  • حاج‌خانوم ⠀
  • تا جایی که می‌دونم، همه روی هم مهریه بوده... نه هزینه مجزا...

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

    بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...