جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

جهان یک زن

من هدهدم، صفیر سلیمانم آرزوست

سلام خوش آمدید

 

 

:small_orange_diamond:

خیلی وقت است که متولیان امر(البته بعضی هایشان) و خیرین برای "ازدواج آسان" تلاش می‌کنند. گرچه در این امر جواب هم گرفته‌اند ولی سوال اینجاست که آیا "ازدواج آسان" مشمول همه افراد مجرد می‌شود؟ آیا واقعا عامل اقتصادی عامل اصلی در ازدواج نکردن است؟ آنطورکه رسانه‌ها می‌گویند و مردم بیان می‌کنند؟ حتی از زبان مردان مجرد؟ آیا بهبود سخت‌افزاری کفایت می‌کند برای آسان شدن ازدواج؟! واقعیت این است که اینطور نیست. گرچه رسانه‌ها بیکاری و بی‌پولی را مهمترین عامل ازدواج نکردن مردان می‌دانند و حتی خود مردان هم همین‌نظر را دارند! ولی واقعیت این است که "پول" عامل اصلی نیست بلکه "طرز تفکر" عامل اصلی ازدواج نکردن است. فقط کافیست سرمان را بچرخانیم و به مردانی که ازدواج نکرده‌اند نگاهی بیندازیم...
 

:small_orange_diamond:

دیشب به طور اتفاقی سر از سایتی درآوردم که دو مطلب درباره "ازدواج" کار کرده‌بود. مطلب اول با این موضوع بود " زن ایده‌آل برای ازدواج به روایت مردان ایرانی" و بعد تقریبا با فاصله یک سال مطلب دومی با این عنوان " مرد ایده‌آل برای ازدواج از نگاه زنان ایرانی". در مطلب اول ثروت دختر و زیبایی مهمترین ملاک هایی‌ست که افراد بیان کرده‌اند و در مطلب دوم مهمترین ملاک، اخلاق بیان شده‌است! یعنی غول ثروت و آنچه که مردان بدان معتقدند که اگر نباشد نمی‌شود ازدواج کرد در صحبت‌های خودشان نمود دارد نه در صحبت زنان! و این برچسب "دختران پرتوقع" تقریبا یک تصورساخته‌شده در ذهن مردان است که خیلی هم نمود عینی ندارد. البته بنده کاملا به این نکته اذعان دارم که نه همه‌ی مردان ایرانی اینطور هستند و نه همه‌ی دختران ایرانی ولی آنچه این تحقیق را قابل تامل می‌کند و باورپذیر، نمونه‌های عینی بسیار ازدختران و مردان مجرد می‌باشد.
 

:small_orange_diamond:

واقعیت این است که ازدواج نیاز به یک خانه‌تکانی و غبارروبی عمیق دارد. نیاز است که فراتر از قضایای مادی به آن نگاه کرد. نوع نگاه به ازدواج به عنوان شالوده اصلی "ازدواج آسان" باید تغییر کند آن هم در مردان به عنوان یک خواستگار نه یک خواهان! درست است که نگاه جدید مردان، به تربیت هم مربوط می‌شود ولی جامعه‌پذیری سهم بیشتری دارد. گرچه سهم بیشتر را خود زنان دارند...
امیر متولد سال 60 و دانشجوی فوق‌لیسانس دراین‌باره می‌گوید: "آن‌قدر دخترای متعدد و متفاوتی اطرافم وجود دارن، که فکرکردن به ازدواج خیلی سخت می‌شه. از طرف دیگه تصمیم‌گیری و انتخاب از میان این‌همه گزینه‌های زیبا و دارای امکانات مختلف، خب آدم رو وسوسه می‌کنه که دنبال بهترین بگرده. دنبال بهترین گشتن هم کار سختیه و انتخاب رو خیلی سخت می‌کنه." راستش وقتی این را خواندم یاد سخن شهید مطهری افتادم: "دقایق روانشناسی‏ ثابت کرده است که ملاحظات بسیار دقیقی یعنی طرحی در خلقت بوده برای‏ عزیز نگه داشتن زن . هر وقت این حریم بکلی شکسته و این حصار خرد شده‏ است ، شخصیت زن از نظر احترام و عزت پائین آمده است . البته از جنبه‏‌های دیگری ممکن است شخصیتش بالا رفته باشد مثلا با سواد شده باشد ، عالمه شده باشد، ولی دیگر آن موجود گرانبها برای مرد نیست. از طرف‏ دیگر زن نمی‏تواند زن نباشد. جزء طبیعت زن این است که برای مرد گرانبها باشد. و این را هم اگر از زن بگیرید ، تمام روحیه او متلاشی می‏شود ."

نظرات (۴)

  • بختیار مرادی
  • بسیار عالی انشالا که قالب مناسب رو پیدا می کنید و با قدرت ادامه می دید
    پاسخ:
    ممنون از شما
  • فرهاد وظیفه نژاد ‌‌
  • پر توقع بودن یه دلیلِ عوام پسندشه برای تموم شدن بحث؛ اما بحث عمومی بودن حریم دخترای امروزی هم هست، اینکه عده ای راحت بابِ دوستی باز می کنن و وقتی باهاشون حرف میزنی از خاطراتشون میگن انگار تو هم یه گزینه ای؛یا میفهمی تجربیات غیرطبیعی زیادی داشته، تورو با دوستی هاش مقایسه میکنه، این گزینه بودن مفهوم خوبی نداره برای همین یه پسر ترجیح میده گزینه نباشه، منافع زندگیشم خرجِ خودش کنه تا خرج فردی که معنی خانواده و ازدواج رو نمیدونه.

    توجیه "توقع دخترا" آقایون برای خانما بنوعی مثل "راضی نکردن" خانم ها درباره آقایونِ در طلاقه، فقط برای تموم شدن بحث و دقیق نشدن.
    پاسخ:
    اصطلاحات و جمله هایی به کار میبرید که من باید فکر کنم ببینم منظورتان دقیقا چیست. عمومی بودن حریم دختران؟! :)

    چرا یک پسر ترجیح میدهد گزینه نباشد؟! شما چطور میتوانید یفهمید گزینه ازدواج هستید یا دوستی؟

    جمله آخرتان را اصلا نفهمیدم!

    البته من هم موافقم پر توقع خواندن دختران دلیل عوام پسندی ست و دلیل اصلی تفکر بعضی مردان و بعضی تر دختران است.

    مانع اصلی ازدواج سنتها هستند.
    وقت کردی بهم سر بزن
    پاسخ:
    بله
    بعضی سنتتها هم دخیل اند ولی به نظر بنده مانع اصلی نیستند...
  • فرهاد وظیفه نژاد ‌‌
  • عمومی بودن حریم دخترا یعنی اهلِ دوستی و آشنایی هستن و این براشون یه رویه میشه، تا حدی که جملاتی که فقط باید از همسرشون بشنون از خیلیا شنیدن.

    وقتی یه دختر همزمان با چند نفر هست این اسمش گزینه بودنه، وگرنه در حالت عادی آدم یک نفر رو بررسی میکنه و رد یا تایید میکنه، معنی نداره با چند نفر رابطه داشته باشه با این توجیه که شناختِ برای ازدواج پیدا کنه.
    یا که چندسال با پسری دوست باشه با توجیه شناخت.


    +بیانم بده دیگه ببخشید.

    جمله آخرمم همونی بود که فرمودید قبول دارید :)
    پاسخ:
    البته از این مدل ها فقط دختر نیستند بلکه پسرهم داریم. من هم کاری به این دو صنف نداشتم.

    +اختیار دارید

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

    بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا...